Värre än vanligt…

Söndagspromenad på Kungsholmen

kungsholms-kyrka

Det blev ännu ett Kungsholmsbesök idag, även om vädret inte var det bästa. Kungsholms kyrka (bilden ovan) var en central byggnad under de 10 år jag bodde på Kungsholmen. Adressen var nämligen Kungsholms kyrkoplan, så klockklangen har jag hört åtskilliga gånger.

kungsholms-kyrkoplan

I det här kvarteret bodde jag. I bottenvåningens hörn låg Claessons livsmedel, men den butiken slog igen när tant och farbror Claesson pensionerade sig. Det var för övrigt farbror Claesson (det var ju det tilltalet man använde som barn på 60-talet) som indirekt såg till att huset fick växelström.

När de tog över affären i början av femtiotalet ville han installera moderna kyldiskar, men det gick ju inte som läget var då eftersom kylmaskinerierna var avsedda för växelström. Efter en tids argumenterande gick man slutligen med på att byta till växelström. De gamla hissmaskinerierna fick dock fortsätta att gå på likström tills åldern tvingade fram byte till modernare utrustning. Någonstans har jag läst att det var först i början av sjuttiotalet som övergången till växelström var helt genomförd i Stockholm.

kungsklippan

Alldeles ovan låg Kungsklippan. I filmerna om Lilla Fridolf, bodde han och Selma i ett av de här husen. De fick väl figurera utanför, men inomhusscenerna spelades nog in i en filmstudio. Trettiotalets funkis fick bre ut sig på det gamla kvarnberget.

kungsklippan-tunnelbanehiss

Huset för hissen ned till Rådhusets tunnelbanestation smälter inte riktigt in i miljön, men den är åtminstone färggrann.

kungsklippan-pipersgatan

Här en annan stilblandning som funkar bättre än föregående. Huset på Pipersgatan är uppenbarligen nyrenoverat. Det äldre huset till vänster på bilden verkar ha haft en port av det mer magnifika slaget. Jag hade en lekkamrat som bodde i ett hus med en stor, tung port. Gissa om jag fick ta i när jag skulle öppna den. Det hade sina uppenbara fördelar att bli äldre.

När jag ser de här äldre husen på Kungsholmen kommer jag att tänka på att många av lägenheterna visserligen hade toalett, men badrum saknades. Det tog lång tid innan jag fattade att några av mina klasskompisar faktiskt inte hade något badrum hemma. Idag är de husen säkert moderniserade, men tänk att det faktiskt fanns sådana bostäder i centrala Stockholm in på sjuttiotalet.

6 svar

  1. Märkligt…jag gick också en sväng på Kungsholmen idag men nere vid Lindhagensgatan för att se vad som händer där….ser husen höja sig där från mitt fönster på Brommasidan. Bilderna blev dock inget att visa så jag får återkomma senare. Dina bilder blev riktigt fina!

    25 januari 2009 kl. 20:50

  2. Staffan H

    Slottsträdgårdsmästaren: Förändringens vindar blåser friskt över den delen av Kungsholmen. Ska nog ta mig dit också så småningom. Kul att du gillade bilderna. Det var inte precis det bästa fotovädret, men efter lite redigering blev de åtminstone presentabla. 🙂

    25 januari 2009 kl. 22:01

  3. tusse

    Hur var det med nätspänningen då? 110, 127 eller 220 volt?

    26 januari 2009 kl. 23:15

  4. Staffan H

    Tusse: Hur hög spänningen var på likströmstiden har jag dessvärre ingen aning om. Har för mig att jag hörde någon siffra nämnas för en hemskans massa år sedan, men den har jag glömt.

    27 januari 2009 kl. 03:14

  5. Mr Bo

    Tror likspänning aldrig har varit högre än 110V.

    Nån som vet hur det är i Sverige numera, är det fortfarande 230V eller har dom höjt till 240V i enlighet med EU-överrenskommelsen? Dom konservativa engelsmännen var förvånansvärt snabba med att följa direktivet, tror inte det tog mer än ett år innan dom hade höjt från 220V till 240.
    Sverige är betydligt långsammare med sådana saker, tex ljusskenen på trafikljusen. Vi hade 10 år på oss att ändra till ett mera europeiskt mönster (inget grönt-gult sken samtidigt när det är på väg upp mot rött, enbart gult), och vi väntade tills det var 90 dagar kvar av 10-årsperioden!

    28 januari 2009 kl. 14:28

  6. Staffan H

    Mr Bo: Tack för informationen – du brukar ha god koll på sådant.

    Huruvida spänningen höjts till 240V ännu vet jag faktiskt inte. Om jag känner det här landet rätt införs höjningen undan för undan. Dessutom har vår väntan med att införa förändringar till sista minuten samman med ämnet – då får man mer spänning i tillvaron.

    28 januari 2009 kl. 16:05

Kommentera

