Värre än vanligt…

Kommer du ihåg den här?

limesnitt1

Bilden ovan lade jag ut i bloggen härom veckan. Tack vare bloggandet har jag fått en fotointresserad bloggkompis i USA. Fördelen med fotointresset är att man kan se andra bildstilar och inspireras av dem utan att behöva göra våld på sin egen bildstil. Jag har min bildstil, de andra har sina stilar. Vi utvecklar dem som vi själva vill.

Sam Bissell – det finns en länk till hans blogg i min blogroll – har utvecklat några olika digitala processer som han låter många av sina bilder gå igenom. Först fattade jag ingenting, men det var något i bilderna som fick mig att fångas av dem. Efter att ha tittat på flera av hans bilder, upptäckte jag att processerna lyfter fram detaljer på ett sätt som gör dem väldigt intressanta.

Tydligen gillade Sam min bild på limesnittet ovan, så han kopierade bilden och använde några av sina processer på den. Jag kände mig så hedrad och glad för att ha fått en av mina bilder behandlad av honom med hans metoder, att jag beslöt mig för att lägga ut dem (med Sams goda minne).

staffans-exploding-lime

Staffan’s exploding lime heter den här bilden. Visst ser den magisk ut?

just-below-the-surface-they-swim

Just Below the Surface, They Swim kallades den här bilden för.

vesicles-in-the-sea

Vesicles in the Sea heter det här verket.

Tänk vad mycket man kan göra med en skiva av en högst ordinär limefrukt!

5 svar

  1. Maria

    Man får fram strukturen på ett helt nytt sätt WOW!

    29 januari 2009 kl. 07:54

  2. Jag tyckte den första bilden var snygg. Men Sam tar den liksom till helt nya dimensioner, bildligt och bokstavligen…. Väldigt snygga bilder 🙂 Alla fyra.

    29 januari 2009 kl. 08:06

  3. Staffan H

    Maria: Visst är det så!

    Fredrik: Precis som du säger; Sam tar bilden till helt nya dimensioner. Fotografik, men ändå inte. 🙂

    29 januari 2009 kl. 10:55

  4. tusse

    Kul med lajm du!

    30 januari 2009 kl. 09:52

  5. Staffan H

    Tusse: Lajmtajm evvritajm! 🙂

    30 januari 2009 kl. 15:34

Kommentera

