Värre än vanligt…

Som en kobra

kobra

Minns du den här telefonen? En gång i världen var den vanligt förekommande i hemmen. Sedan kom AXE-växlarna och knapptelefoner och med dem en massa nya praktiska funktioner som inte fingerskivan fungerade ihop med. Farväl Dialog och farväl Ericofon. Det sistnämnda var kobrans produktnamn, men det hette de förmodligen bara hos LM Ericsson, som tillverkade dem, och hos Televerket som man beställde den hos.

Hade man hållit tillgodo med en traditionell telefon tidigare behövde en teletekniker komma på besök för att montera en separat ringklocka på lämpligt ställe. Något sådant fick inte plats i den annars så smarta och bekväma telefonen. Med en ringklocka och några extra jack blev telefonen en sak man kunde flytta till det rum där man för tillfället bäst behövde den.

Enligt en artikel i Nostalgia 2/2009 formgavs den redan 1941 av designern Ralph Lysell, men började inte tillverkas förrän 1955 och då starkt modifierad. Telefonen blev en succé världen över. En annan produkt som fick sin form av Lysell var ”takgöken”, körriktningsvisaren som monterades på Volvo PV444:s tak under några år. Kobran och ”takgöken” var två saker formgivna av Ralph Lysell som kom i produktion på allvar.

Att han var en kreativ och skicklig formgivare råder ingen tvekan om, men hans öde var att han oftast var långt före sin tid. Säkert är att i telefonens historia finns hans namn säkerligen med på ett hörn.

16 svar

  1. Skogsnuvan

    Min faster hade en rosa sån här och jag tyckte att den var så otroligt modern och häftig. Undrar om hon har kvar den uppe på vinden. Måste fråga henne:

    30 januari 2009 kl. 07:55

  2. Maria

    På 80-talet var ju en kobra telefon något av det fulaste man kunde tänka sig… jag minns när jag och väninnan som delade lägenhet målade den blekgula kobran med nagellack 🙄

    30 januari 2009 kl. 08:24

  3. Staffan H

    Skogsnuvan: En kobratelefon kan man idag få upp till 1.500:- för beroende på skick. Om din faster har den kvar har hon med andra ord lite pengar på vinden.

    Maria: Så var det och bara några år senare var den plötsligt hur rätt som helst. Måla telefonen med nagellack – brrrr!

    30 januari 2009 kl. 09:49

  4. tusse

    Ericovox och Wegephone, minns du dem då?
    Den förstnämnda var en pyramidformad högtalartelefon med fräck formgivning, den senare en ”chefsapparat” uppkallad efter Wenner-Gren (jfr. datamaskinen Wegematic).
    Tänk dej den i beige med röd nummerskiva du!

    30 januari 2009 kl. 09:55

  5. Staffan H

    Tusse: Jodå, jag minns dem. Det fanns några sådana på det kontor jag jobbade på en gång i världen. Tiden och utvecklingen går snabbt.

    30 januari 2009 kl. 15:37

  6. Ja, visst minns jag kobratelefonen 🙂
    Däremot var minnet blankt när jag försökte se en takgök framför mig. Jag bildgooglade och då mindes jag ju takgöken direkt!
    Hade ingen aning om att de var gjorda av samma formgivare, kul info!

    31 januari 2009 kl. 13:26

  7. Staffan H

    Christina: Takgöken fanns bara under några år, så det var inte så många PV444 som rullade omkring med sådana. Desto fler var antalet Volvo PV av olika modeller på vägarna med vanliga körriktningsvisare och dem minns man ju.

    31 januari 2009 kl. 16:38

  8. De finns ju numera i nyproducerade varianter. Köpte nyss en ny fräsch röd kobra med tryckknappar tonval o allt.

    12 mars 2009 kl. 21:10

  9. presentermedstil.se tror jag sidan hette

    12 mars 2009 kl. 21:10

  10. Staffan H

    Marcus: Tack för informationen och jag tycker att det är kul att de tagit upp produktionen av en modern variant. Jag hoppas att du kommer att trivas med din nya telefon.

    Samlarna diggar dock originalet, det vill säga telefonen med fingerskiva och jag kan tänka mig att det finns några mindre avvikelser, utöver det rent tekniska, mellan originalet och den nyproducerade.

    Som glad användare spelar ju detta mindre roll och det ena behöver inte utesluta det andra, eller hur? 😉

    13 mars 2009 kl. 01:20

  11. Barbro

    hej! Jorå, visst kommer man ihåg kobra telefonen. En snygg fashionabel telefon på den tiden.

    Tändstickskungen, Ivar Kreuger ville satsa pengar i telenät för han såg att det fanns pengar att tjäna. Men så kom 30 tals krisen och med den dog oxå Kreuger. Det fanns många som såg potentialen.

    Jan Stenbeck, har jag för mig, födde iden till Vodafone på 80-talet. Säg idag den som har *missat* telefon utveckligen?

    Själv använder jag Skype för samtal. För bara 2 år sedan, gick det knappt att ringa till institutioner. Idag, 2009, finns skype som telekontakt på landstinget i Halland.

    18 maj 2009 kl. 07:52

  12. Staffan H

    Barbro: Hej! Visst var kobran ultramodern när det begav sig?

    Att Ivar Kreuger ville satsa pengar i telenät var nytt för mig, men jag kan utan problem föreställa mig att det fanns pengar att tjäna där. Telenäten var ju alls inte lika utbyggda världen över som de är idag.

    Däremot undrar jag om det inte var Jan Stenbeck som grundade Comviq, sedermera Tele2 och var därmed med om att göra mobiltelefonen till var mans egendom. Den utvecklingen var svår att ens föreställa sig för närmare 20 år sedan.

    Så långt som till Skype har jag inte kommit ännu, men en dag så kanske…

    18 maj 2009 kl. 21:30

  13. Barbro

    …”Däremot undrar jag om det inte var Jan Stenbeck som grundade Comviq”…

    inte riktigt, läs via länken.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Jan_Stenbeck

    19 maj 2009 kl. 07:27

  14. Staffan H

    Barbro: Ok, det var ett av de bolag han kontrollerade. 🙂

    19 maj 2009 kl. 23:02

  15. Barbro

    Det finns en pocketbok om Dynastin Jan Stenbeck som är ger god inblick i hans imperium bakom kulisserna.

    20 maj 2009 kl. 06:52

  16. Staffan H

    Barbro: Det låter som en intressant bok. Tack för tipset – ska se om jag hittar den någonstans.

    20 maj 2009 kl. 10:13

Kommentera

