Värre än vanligt…

Tulpanstudie

tulpan-1

Plötsligt ringde det ivrigt och oväntat på min ytterdörr häromkvällen. Undrar just vem det är som kommer på spontant besök och är så förbaskat ivrig att träffa mig.

Jag öppnade dörren och utanför stod en tonårsgrabb med svart plasthink i vilken det fanns en massa tulpanbuketter. ”Hej” hann jag säga och ”Öööh, jahaaa…?” hann jag tänka. Sedan rivstartade han med en svada som skulle fått den mest durkdrivna dörrförsäljare att inse nödvändigheten att gå och dra något gammalt över sig.

Det visade sig att grabben tillhörde den lokala idrottsföreningen och de sålde just nu tulpanbuketter för att få ihop pengar till en utlandsresa med dess fotbollslag längre fram i år. Några tvivel om att han verkligen ville göra den utlandsresan behövde man inte hysa och han avrundade med det generösa erbjudandet om att jag kunde få köpa två buketter för hundra kronor. En bukett gick för priset av sextio spänn.

Jag köpte en bukett röda tulpaner av honom och han studsade glatt vidare för att snacka omkull nästa granne med sitt brinnande idrottsintresse kombinerad med chansen att få resa iväg med laget. Tog fram en passande vas, fyllde den med vatten och sedan öppnade jag plaststruten som svepts kring blommorna som ännu inte slagit ut.

När jag så fått dem ur förpackningen tog jag ett varsamt tag kring tulpanstjälkarna och lyfte upp härligheten mot den väntande vasen. Där stod jag med en laddning vackra tulpaner i knopp och ett antal slokande tulpanblad som täckte min näve. Livet är fullt av kontraster.

tulpan-2

Nåja, pengarna gick åtminstone till ett gott ändamål, tänkte jag medan jag snyggade upp dem lite försiktigt för att sedan stoppa dem i vasen. Där har stått i närmare en vecka nu och de har hållit sig bra. Härom kvällen tog jag tillfället i akt att fotografera dem, för då hade de slagit ut och blivit riktigt snygga. Hela historien känns som en kombination av gott ändamål och nöje.

2 svar

  1. Peter

    Aah, du hann före mig ser jag! Och dom är inte bara vackra och pryder sin plats i vasen. Dom är bra fotoobjekt också 🙂

    3 februari 2009 kl. 17:50

  2. Staffan H

    Peter: Ja, för omväxlings skull. 🙂

    Håller definitivt med om resten! Både du och jag har ju en säregen förmåga att hitta fotoobjekt lite här och var. 😀

    3 februari 2009 kl. 20:19

Kommentera

