Värre än vanligt…

Jaha, så blev man utmanad

Trädgrenar utanför min balkong den 5 januari 2009

Trädgrenar utanför min balkong den 5 januari 2009

Min vän Libby, som kommenterar här ibland och som dessutom har en intressant blogg, postade en bildutmaning i en kommentar. Som en ödets ironi hette inlägget jag fick utmaningen som kommentar ”En ljus idé”.

Plocka fram fjärde bilden ur fjärde mappen på din dator – och lägg ut den på bloggen. Normalt sett är jag inte särskilt förtjust i utmaningar, men när de kommer från en god vän känns det motiverat att göra undantag. Fjärde mappen var det. Hmmm, då ökade chansen att det skulle bli en här användbar bildfil. Jag fotograferar alltid i RAW-format, redigerar och konverterar sedan till JPEG.

Fjärde mappen var en vanlig datummapp. Tydligen hade jag tagit så få bilder den dagen (femte januari) att jag inte ens brytt mig om att spara bildfilerna i olika mappar beroende på filformat. Naturligtvis ska Libby ha sån’ jäkla tur att den fjärde bilden var en JPEG-bild!

Jaså, men den här har jag redan lagt ut på bloggen (eller var det den andra varianten på samma tema?). Nåja, regler är regler. Här kommer den i repris och vänligen skyll inte på mig!

Så var det den där biten med att man ska utmana vidare, fyra stycken närmare bestämt. Jag har lärt känna ett antal bloggare, men dem jag känner tillräckligt väl för att våga mig på att utmana på något som detta är Peter och Maria. Bägge är flitiga med kameran, men var och en på sitt sätt.

Förresten, Skogsnuvan kanske har någon bild att anta utmaningen med? Jag har ett bestämt minne av att jag blev utmanad av henne för en tid sedan. Naturligtvis antog jag utmaningen. Vad gör man inte för sina vänner?

Har Tusse någon spännande fjärde bild i fjärde bildmappen på datorns hårddisk?

Mission completed – puuuh!

15 svar

  1. Maria

    hahaha, nu sitter jag ju på jobbet och jag kan garantera att fjärde mappen inte innehåller några biler alls. Den enda dator som innehåller bilder har ju mörk skärm men detta ger ju mig en anledning att fixa en sån sladd som jag behöver för att kunna koppla upp datorn mot en annan skärm!

    5 februari 2009 kl. 07:05

  2. Ja, det är tufft att bli utmanad! Ska bli kul att följa utmaningen vidare och se vad de som du utmanar lägger ut!

    5 februari 2009 kl. 09:27

  3. Barbro

    Kan ju bli vadsomhelst, fjärde mappen, fjärde bilden. roligt!

    5 februari 2009 kl. 10:55

  4. Staffan H

    Maria: Aha – det är därför du tar bilder när du är ute på jobb! Det skulle bli för tråkigt annars… 😆

    Libby: Mmmm, kan riktigt se dig le ända hit. 🙂

    Barbro: Det kan det och det är väl det som är det ovanliga och roliga med den här utmaningen. Slumpen styr.

    5 februari 2009 kl. 11:33

  5. Vilken intressant bild!

    På den nedre vänstra sidan av bilden ser det nästan ut som vattenrörelser, fast det kan det ju omöjligt vara.

    Så vad är det man ser skymta fram bakom grenarna?

    5 februari 2009 kl. 14:46

  6. Staffan H

    Christina: Tack! Det du ser är troligen en gran som står i bakgrunden. Eftersom jag zoomade in motivet rätt hårt och ljuset var sådär, togs bilden med rätt stor bländare vilket ger kort skärpedjup. Därför ser du bara suddiga och vaga konturer av träden i bakgrunden, vilket var en förutsättning för att bilden skulle funka. Hade de blivit skarpa hade det blivit en enda röra av alltihopa. 🙂

    5 februari 2009 kl. 15:19

  7. Halloj! Vet inte hur jag hittade hit….kanske var det från Stribergs station och Christina.
    Vilken trevlig blogg du har! Jag tycker verkligen om dina fotografier.
    Hit vill jag gärna komma tillbaka.
    // Lisbeth

    5 februari 2009 kl. 17:46

  8. skogsnuvan

    Jaha Jag blev utmanad av en annan tjej på just samma grej så vi får väl ta det som en gemensam grej då. Glad att jag hittade en bild från en av sommarens vackraste nätter. Blått vitt grönt sommarnätt. kan inte bli bättre

    5 februari 2009 kl. 18:34

  9. Staffan H

    londongirl: Känn dig välkommen oavsett vilken väg du hittade hit via! Tack för berömmet och visst är du välkommen tillbaka! Det är alltid glädjande med nya läsare.

    Skogsnuvan: Visst kan vi göra så. Det låter praktiskt i mina öron. Kul att du hittade en bild du gillar. Jag börjar inse att genom den här utmaningen får många intressanta och ovanliga bilder se dagens ljus istället för att ligga på hårddiskarna och vänta på att något ska hända. 🙂

    5 februari 2009 kl. 18:49

  10. Peter

    En lite ovanlig utmaning, men jag förstår inte riktigt det där med fjärde mappen. Min dator är ju fullproppad med mappar och undermappar överallt. Var börjar man räkna till den fjärde mappen? 🙂

    5 februari 2009 kl. 19:08

  11. Staffan H

    Peter: Onekligen!

    Min dator var också välfylld på liknande sätt, men jag hade städat upp i den och fört över en massa bilder till den externa hårddisken, så när utmaningen drabbade mig var det rensat och ovanligt snyggt i burken.

    Jag gjorde det enkelt för mig genom att räkna till den fjärde bildmappen på hårddisken och ur den kunde jag plocka bild fyra. Har du undermappar i den bildmappen, så fortsätt på temat fyra eller plocka den fjärde bilden ur första undermappen.

    Den som uppfann den här utmaningen hade nog inte räknat med att storfotografer som du sorterar upp bilderna ordentligt. Tycker därför att du kan räkna som du vill bland mapparna så länge temat med fyra finns med på ett hörn. 🙂

    5 februari 2009 kl. 19:24

  12. Peter

    Staffan: Nja, jag har ju inte sorterat alls. Mina bilder lite lite här och var på datorn, typ organiserat kaos. Fast då börjar jag med C: och räknar fyra bildmappar och tar den fjärde bilden då. Ok? 🙂

    6 februari 2009 kl. 16:37

  13. Staffan H

    Peter: Det blir perfekt! 🙂

    6 februari 2009 kl. 17:14

  14. Peter

    Tack! Har fixat bilden nu och du lyckades träffa mitt i prick med tanke på miljön som bilden är tagen i! 🙂

    6 februari 2009 kl. 18:17

  15. Staffan H

    Peter: Du hade rätt – det blev en fullträff! 🙂

    För er som inte visste det, drabbades Peter även av två andra utmaningar ungefär samtidigt och hittade sammanlagt tre fina bilder som nu ligger ute på hans blogg. Bra jobbat! 😀

    6 februari 2009 kl. 20:42

Kommentera

