Värre än vanligt…

Dis och dimma

b-1

Hela staden låg idag insvept i dimma. En dag som denna stannar vettiga människor inomhus med en god bok och en kanna te, men jag hade bestämt mig för att åka till Clas Ohlson och införskaffa förvaringslådor av något slag. Alltså begav jag mig ut i något som kändes ungefär lika mysigt som en blöt yllefilt.

b-2

Väntan på tåget fördrivs bäst medelst fotografering. En del av den gamla ranger- och godsbangården har varit bussterminal i många herrans år nu; resterande snutt har bilarna tagit över. Miljön må vara mer än sliten och ruffig, men den sätter igång fantasin hos mig. Jag hittar nya saker varje gång jag kommer dit.

b-3

Var det en dröm som for förbi? En sak som var verkligen inträffade var att jag på tåget träffade en bekant jag inte sett på några år. Det gjorde mig glad! Reser man med kollektivtrafiken inträffar sådana trevliga överraskningar ibland.

b-4

Idag hände mystiska saker i Stockholms tunnelbana. Tunneltågen lämnade Slussen för att försvinna ut i tomma intet när de närmade sig Gamla stan. Det mystiska spöktåget – Silverpilen även kallat – har fått en efterföljare i rostfritt.

b-5

En promenad i omgivningarna kring Järla sjö innan man börjar handla satt fint. Ännu bättre var att en dag som denna behövde jag knappast bekymra mig för bakgrunden på bilderna. Den frågan löste vädret åt mig och därmed kan jag räcka lång näsa åt alla som tror att det bara går att fotografera när det är strålande solsken och minst 25 grader varmt ute.

b-6

Drömvilla eller spökhus? Jag låter dig bestämma!

b-7

Regnvåta alkottar med spindelväv som transportled för vattendropparna. Även så här års hittas motiv i naturen, även om man får leta lite mer än vanligt.

b-8

Efter promenaden var det läge att ge sig in i affären och handla. Jag hittade fyra förvaringsboxar i plast om 23 liter med lock till för 199:-. Det priset kan man inte klaga på. Det enda jag möjligen kunde muttra över, var att det var inte är det smidigaste att bära omkring på. Sedan tog jag tåget tillbaka till Slussen varifrån färden hem fortsatte per tunnelbana. Sedan föll februarimörkret och nu ska jag börja fylla förvaringsboxarna med diverse prylar.

10 svar

  1. Härliga bilder Staffan i ett perfekt fotoväder!
    Undrar lite vad du ska ha i förvaringsboxarna….

    7 februari 2009 kl. 23:24

  2. Staffan H

    Slottsträdgårdsmästaren: Tackar och bockar!

    Just nu håller jag på att möblera och organisera om lite, så jag behöver hålla ordning på alla prylar som annars ligger över hela lägenheten. Dessutom bor jag i ett hus från sent 40-tal. Välplanerat och bra, men man glömde bort förvaringsmöjligheterna. Blir det boxar över får de följa med till landet och stanna där. 🙂

    8 februari 2009 kl. 00:15

  3. Peter

    Du fick till bilderna bra tycker jag. Att fota i tät dimma är faktiskt inte det enklaste 🙂

    Jag var också ute och fotade en stund igår. Lämnade dock långzoomen hemma. Den hade varit så gott som värdelös i gårdagens täta dimma 🙂

    8 februari 2009 kl. 12:11

  4. Staffan H

    Peter: Tack så mycket! 🙂

    Jag hade förmodligen draghjälp av att jag var fotosugen igår och dimman inspirerade mig lite extra. Instämmer i att det inte var läge att försöka sig på några ”zoommotiv” igår. 😉

    8 februari 2009 kl. 13:21

  5. Barbro

    Tågperrongerna vart mycket bra. Den fina dimman ligger som ett täcke överallt och skapar konturer.

    8 februari 2009 kl. 19:24

  6. Staffan H

    Barbro: Där kom dimman väl till pass! 🙂

    Stationsmiljöer är mariga att få harmoniska bilder av; det brukar alltid vara så många prylar och detaljer att det tenderar att bli plottrigt. Dimman slätade ut miljöerna åt mig, utan att saker försvann eller blev tokigt återgivna.

    8 februari 2009 kl. 20:30

  7. tusse

    En grå eternitvilla hade varit ännu spöklikare … som gjord för att iscensätta Hitchcockrysaren ”Husspekulanten” i svensk miljö.

    8 februari 2009 kl. 21:29

  8. Staffan H

    Tusse: Jag är rädd för att en eternitklädd villa hade försvunnit alldeles i gårdagens väder. 🙂

    8 februari 2009 kl. 21:32

  9. Skogsnuvan

    Något till kusligt med dimma. Ser ut som Londondimma med mördare som smyger runt och hugger ner folk. Hu

    9 februari 2009 kl. 11:47

  10. Staffan H

    Skogsnuvan: Jag kom i alla fall hem helskinnad. 🙂

    9 februari 2009 kl. 12:05

Kommentera

