Värre än vanligt…

Dagens jobbild

ost-i-feb

En sanning med modifikation, för bilden togs tidigare i veckan. Jag har fotograferat från den här platsen vid flera tillfällen och under olika ljus- och väderleksförhållanden. Idag kände jag för att visa upp februarisolens strålar. Det lite bleka ljuset är väldigt vackert och minst lika välkommet.

Blixten lämnade jag tillbaka på väg till jobbet idag. Mycket riktigt, det var ett misstag. Det visade sig vara en blixt som varit inne på service och packats ned i första bästa kartong. Så det kan bli.

Annars surnade jag till rejält på väg till jobbet. Tänkte sätta mig på en ledig plats i tunnelbanan, men sätet var skitigt utav bara den av skor som satts upp där. Fy vad äckligt det såg ut! Jag tycker inte om att vara grinig i bloggen, men nu känns det som att jag bara måste säga vad jag tycker och tänker om sådant.

Det är beklämmande att människor i så gott som alla åldrar beter sig på det här sättet ”för att det är bekvämt”. Det struntar jag fullständigt i. Begrip följande omgående:

  • Du är inte ensam, utan befinner dig i den offentliga miljön, det vill säga den omgivning man delar med en massa andra.
  • Andra ska kunna sätta sig där sedan du lämnat tåget utan att bli smutsiga.
  • Beteendet är inte det minsta tufft. Det är enbart ouppfostrat, hänsynslöst, respektlöst, egotrippat och rent ut sagt äckligt.

Det är nu så vanligt förekommande att ingen längre ids reagera och de som gör det får bara oförskämdheter till svar. Vakterna i tunnelbanan säger förstås till när de ser personer som gör på det sättet, men hur mycket hjälper det, annat än för stunden, när folk i gemen har attityden att hur de beter sig ska andra skita i?

Tydligen är det bara ett rejält terrorregemente som hjälper för att hålla den offentliga miljön trivsam, även om det är trist. Nedskitade säten – jo, jag har vid ett par tillfällen sett säten nedkletade med vad som förmodligen en gång var Fidos hög som någon råkat trampa i och sedan smetat av det på tunnelbanesätet – kvarlämnat skräp istället för att ta det med sig och lägga i närmaste papperskorg och så vidare. Varför? Är det bara för att man tycker att alla regler är dumma och därför avsedda att brytas mot? Skita ner hemma hos dig själv då om du nu tycker att det är så djävla mysigt!

Sedan kan debattörer, politiker och experter med flera tala vackert om integritet och anti-våld. Normalt är jag också en förespråkare av detta, men eftersom inget hjälper på det här området och svineriet brer ut sig, är jag beredd att revidera min uppfattning. Den som inte håller snyggt och beter sig trevligt och anständigt i den offentliga miljön ska det därför vara fullt tillåtet att skälla ut, klappa till, spöa skiten ur och piska dem sönder och samman utan att behöva riskera påföljd!

En fullkomligt vidrig inställning, jag vet, och ett minst lika rubbat uttalande, men vad fan ska man göra när de miljöer jag dagligen vistas i blir allt äckligare och folk blir alltmer avtrubbade? Utöver normal städning är det inte ”någon annans jobb” att snygga upp efter dem som väljer att bete sig som grisar. Det handlar bara om att visa vanlig hänsyn och ett alldeles normalt beteende. Varför är det så förbannat svårt numera?

14 svar

  1. Maria

    ja, det är ett äckligt beteende. Ok att man åker 14 timmar med tåget upp till Luleå och kanske vill sätta upp fötterna (i strumplästen givetvis) men hur nödvändigt är det på en tunnelbaneresa???

    13 februari 2009 kl. 07:22

  2. Skogsnuvan

    Men oj nu tror jag galne Staffans sticker fram sitt arga snyte men det är bra. Man får visst vara förbannad i bloggen. Annars skulle ju inte jag få skriva som är arg nästan jämt. Kram på dig

    13 februari 2009 kl. 07:36

  3. Staffan H

    Maria: I strumplästen eller med t ex en tidining som skydd är beteendet helt ok. Man kan ju fråga sig hur nödvändigt det är på tunnelbanan eftersom resorna där är förhållandevis korta.

    Skogsnuvan: Ibland måste man ju få avreagera sig. 🙂

    13 februari 2009 kl. 11:27

  4. tusse

    Apropå Fidos hög – fattar du vad det är för *svarta* fläckar man ser på sätena ibland? Ser ut som om någon har hällt vax där, eller kanske tjära? Inget som smutsar av sig kanske, men å andra sidan vad engelsmän och fransmän betecknar som ”indelible” (outplånligt)

    13 februari 2009 kl. 13:36

  5. tusse

    Tusses standardreplik på den tiden han var offensiv tågvärd: ”Tanerfutternafrånsetethörru”

    13 februari 2009 kl. 13:36

  6. Eiko

    Jag håller med det du säger, fast mest vill jag bara berätta att jag har följt din blogg ett tag nu och den är kul att läsa. Fina bilder och bra texter. 🙂

    13 februari 2009 kl. 18:43

  7. Staffan H

    Tusse: Jag vet vilka fläckar du talar om, men har inte den blekaste aning om varifrån de kommer och hur de kommit dit. Även om de inte verkar kleta eller smutsar av sig kanske jag inte ens vill veta vad det är.

    Beträffande standardrepliken känns den igen sedan jag var konduktör. Idag hade jag ett tåg där konduktören försökte förmå en resande att ta ner fötterna från sätet, men ingen respons. Det hela slutade med att konduktören ilsknade till och tog helt sonika bort sätet. 😆

    Eiko: Vad trevligt att du skrev några rader så jag fick chans att säga välkommen hit och tacka för det positiva omdömet! 🙂

    14 februari 2009 kl. 00:20

  8. Jag minns en gång när jag var 25 år och du sa ”Nej, du är ju ingen ungdom längre” när jag funderade över om det egentligen var så snyggt med revor (avsiktliga) på mina jeans.
    Nu vill jag kontra, 21 år senare, med att varna dig för att bli gubbsur.
    Alla hjärtans-kram på dig!

    14 februari 2009 kl. 11:29

  9. Staffan H

    Libby: Hämnden är ljuv,va? 😉

    Jag bara övade lite för framtida bruk förstår du väl? 🙂

    Alla hjärtans-kram tillbaka!

    14 februari 2009 kl. 11:39

  10. Hehe.

    14 februari 2009 kl. 13:17

  11. skogsnuvan

    Jättekram till dig på Alla hjärtans dag.

    14 februari 2009 kl. 16:51

  12. Staffan H

    Skogsnuvan: Tackar så mycket – detsamma till dig!

    14 februari 2009 kl. 22:19

  13. Ja jäklar vad jag blir förbannad på dessa snuskidioter med skorna uppe på sätena 😦 Dom vadar i hundskit, duvträck, mänsklig urin mm och sen kletar av allt uppe på sätena där det är meningen att andra ska försöka sitta utan att få skiten på sina kläder. Dj-a äckliga är vad dom är 😦 Kunde jag kapa av deras dj-a fötter med motorsåg skulle jag gladeligen göra det 😉 Fast då blev ju sätena nerblodade också, kanske är en dum idé 😀

    16 februari 2009 kl. 16:51

  14. Staffan H

    Sonja: Det märks att vi jobbar i samma bransch och har samma uppfattning i frågan. Blotta tanken på eländet räcker för att vi ska tända på alla fyra cylindrarna. 🙂

    16 februari 2009 kl. 17:03

Kommentera

