Värre än vanligt…

Staffan blir arkitektonisk

trappa-upp

Nåja, någon expert på ämnet är jag absolut inte, men upptäckter gör man understundom med kamera i näven. Den här trappan ser ut precis som en alldeles vanlig trappa. Det är den också.

trappa-spiral

Det är först när man börjar titta på färg och form som man börjar upptäcka saker. Det är fortfarande en alldeles vanlig trappa, men lite speciell börjar den bli.

trappa-sidvy1

Tar man så ett par steg bort och tittar utifrån ett helhetsperspektiv blir intrycket ett helt annat. Jag vågar gissa på att tusentals passerar här dagligen. Frågan är bara hur många som någonsin ägnar själva platsen en endaste blick?

9 svar

  1. Maria

    Har aldrig ens sett den!

    16 februari 2009 kl. 07:03

  2. tusse

    Trappan är klart intressantast på andra bilden. På den sista bilden har annat börjat ta över t.ex. det egendomliga belysningsarrangemanget, de röda ”kolonnerna”, ljuset i tunneln …

    16 februari 2009 kl. 10:34

  3. Staffan H

    Maria: Det är du sannolikt inte ensam om. För de flesta är det nog så att den bara finns där om de skulle behöva den.

    Tusse: Jag tror du har rätt; det är så mycket annat runt omkring att trappans form och utförande försvinner i plottret såvida man inte studerar den enskilt. Lite synd när någon har tänkt till och ansträngt sig för att skapa något snyggt.

    16 februari 2009 kl. 10:51

  4. Helena

    Har hittills tycks slussen varit ett lite obehagligt ställe att vara på, men efter att via foton både här och där ha upptäckt alla små detaljer som verkar finnas där får jag nog ta mig en tur dit nästa gång jag besöker huvudstaden.

    16 februari 2009 kl. 12:32

  5. Staffan H

    Helena: Slussen må ge ett obehagligt och förfallet intryck, men precis som du säger finns det gott om små detaljer att upptäcka här och var. Det tar lite tid att hitta dem, men stannar man upp och ser sig omkring så går det vägen. 🙂

    16 februari 2009 kl. 12:41

  6. Jag tänkte samma sak. Slussen är en otroligt ful, sunkig och dåligt upplyst plats. Med enbart snyggare och smartare belysning skulle mycket av sunkstämningen minska tror jag.

    16 februari 2009 kl. 16:45

  7. Staffan H

    Sonja: Jag tror att lite snyggare och smartare belysning skulle inte bara göra underverk vid Slussen, utan lite här och var i det offentliga rummet. 😉

    16 februari 2009 kl. 17:00

  8. Barbro

    hej! de fotona tycker jag passar för PhotoSig.

    16 februari 2009 kl. 20:12

  9. Staffan H

    Barbro: Hej! En av dem skulle kanske kunna läggas ut där. 🙂

    17 februari 2009 kl. 00:04

Kommentera

