Värre än vanligt…

Vintriga sysselsättningar

vinter-1

Som den promenerande fotobloggare jag är, bestämde jag mig för att utforska nya vyer och områden för framtida fotopromenader. Alltså tog jag tåget ut till Saltsjöbaden. Det var fyra år sedan jag satte min fot därute sist och oj vad mycket hade förändrats på den tiden.

Området kring järnvägsstationen påminner fortfarande lite om byggarbetsplats, så jag gick över till Restaurangholmen istället. På det som då var en öde holme hade det växt upp en massa flerbostadshus. Lång näsa! Dock fanns det en promenadslinga kvar, så den gav jag mig ut på för att beskåda vinterns sysselsättningar på Baggensfjärdens is.

De första jag fick syn på var de här herrarna som var ute på långfärdsskridskor. De verkade vara vana vid sin sport samt försedda med all nödvändig utrustning för en sådan skridskotur.

vinter-2

Åka skridskor kan man uppenbarligen göra på fler sätt än ett. Vill man inte ta skridskoskären själv, kan man ta till ett segel och låta sig förvandlas till en skrinnande drake med de isande vindarnas hjälp.

vinter-3

Vintertid ligger förstås den vanliga lustjakten upplagd på land i väntan på bättre tider och ännu mer av det sista skriket i utrustningsväg. Segla kan man göra lika förbaskat, men då medelst isjakt. Påfundet är inte nytt – det isjaktssegling och dito tävling var mycket populärt för drygt hundra år sedan.

6 svar

  1. Skogsnuvan

    Vad härligt att åka skridskor. som du förstår så blev det ingen skridskoåkning för mig Snö snö snö redan innan isen bar.

    16 februari 2009 kl. 08:20

  2. Staffan H

    Skogsnuvan: Ja och jag kan tänka mig att skridskoåkarna njöt av dagen och färden. 🙂

    16 februari 2009 kl. 10:53

  3. Isjakter är rätt spännande tycker jag. Inte för jag provat, kommer inte att göra det heller, men dom får en riktigt hög fart vid rätta vindar har jag förstått.

    16 februari 2009 kl. 16:42

  4. Staffan H

    Sonja: Igår var första gången jag såg isjakter i verkligheten. Har hittills bara hört talas om dem. Det såg riktigt kul ut, men jag tänker heller inte prova det. 🙂

    16 februari 2009 kl. 16:57

  5. Barbro

    Den översta bilden känns kanonbra Staffan. Vinter, is och 2 fiskare…

    16 februari 2009 kl. 20:19

  6. Staffan H

    Barbro: Den blev ok, det tycker jag också. Det jag saknar i objektivväg är en telezoom upp till säg 400 mm. Då skulle jag klara motiv som de ovan bättre. Så småningom så… 😉

    17 februari 2009 kl. 00:07

Kommentera

