Värre än vanligt…

Det gäller att ha ögonen med sig

berg

Några höstlöv som lyckats hålla sig kvar i en vindpinad bergsskreva inbäddade med lite pudersnö kan fortfarande hittas, trots att hösten och lövfällningen är förbi sedan länge.

strand

En strand där inga vågor hörs klucka, eftersom isen tystat vattnets ljud till förmån för kyliga vindar, ger ändå betraktaren en ledtråd om hur det egentligen ska vara genom att låta ett ensamt vasstrå ligga över stenarna.

Man finner mycket om man tar sig tid att se efter.

4 svar

  1. Skogsnuvan

    Jo då Det har vi ju konstaterat förut. Det är dom små detaljerna som gör det. Här är det lite svårt att se några detaljer för snön täcker allt precis allt just nu

    18 februari 2009 kl. 07:58

  2. Staffan H

    Skogsnuvan: Snötäcke över alltihop är smällar man får ta. Har man bara insikten klarar man sig. 🙂

    18 februari 2009 kl. 09:53

  3. Det är det där lilla… Det som handlar om att se istället för att bara titta. Eller som jag skrev i en programförklaring till en fotoutställning jag hade för ett tag sen: Någonting kanske alldeles till vänster om det tänkta målet, en liten detalj som vi passerar varje dag, men som vi kanske inte lägger märke till. En ögonblicksbild, en spegling, en udda vinkel, ett litet stilleben mitt i vardagen.

    Jag försöker ägna mej åt det på min blogg. Jag tycker att du klarar det bra på din! Uppskattas!

    18 februari 2009 kl. 10:48

  4. Staffan H

    Miranda: Tack för de fina orden!

    En gång för länge sedan läste jag något om att tavlor gärna skulle beskådas i delar med hjälp av ett papprör eller liknande för att betraktaren inte bara skulle få det stora intrycket av målningen, utan också av detaljer, färgskiftningar och teknik.

    Ibland har lyckats komma ihåg det när jag haft kameran med mig och stöpt om det hela till fotografins villkor. Man hittar mycket vackert, ovanligt och roligt då!

    18 februari 2009 kl. 12:12

Kommentera

