Värre än vanligt…

Veckans musikmix

Ibland undrar man ju hur det kommer sig att man blev som man blev. Jag var tonåring under sjuttiotalet – ett rörigt, politiskt medvetet decennium med många olika inriktningar inom tycke och smak på alla tänkbara områden.

Cat Stevens hade många hits och de tål att spelas än idag. Här valde jag en av hans mindre kända, men desto roligare Banapple Gas – har någon hört talas om något sådant förut?

Glamrockarna Sweet kommer du väl ihåg? Här med hiten Fox on the run. Funderade först på att presentera dem med Ballroom Blitz, men där gick gränsen för vad jag klarade av.

Smokie gillar jag fortfarande, här med Needles and Pins. Annars har ju var och varannan krog- och pubtrubadur deras Living next door to Alice på repertoaren.

Det får räcka med tre låtar att välja bland i ett inlägg. Lyssna, minns, rys och njut om vartannat.

8 svar

  1. Nu blev jag inspirerad, Staffan. Ett perfekt sätt att få lite fart på den här sista snöiga februarisöndagen! Tack! Vågar du dej ut idag?

    22 februari 2009 kl. 09:28

  2. tusse

    Jodu, att bli tonåring samtidigt som alla andra i vår ålder blev det är i sanning unikt!
    Lyckligtvis varade sjuttiotalet bara 10 år, men något gott förde det ändå med sig, som t.ex. den vackra och tänkvärda texten om Alice.

    22 februari 2009 kl. 10:06

  3. Herr JöL

    Jodo, trevliga val Staffan!
    Men man får inte glömma inte ”talet strax innan” d.v.s. 60-talet. Du var väl med några dagar där…:) Själv hann jag precis bli tonåring detta ”tal” och bifogar en favorit!

    Tack för en trevlig sida att titta in på!

    22 februari 2009 kl. 14:42

  4. Staffan H

    Miranda: Aha, du hör, liksom jag, till dem som kan gå igång på musik. Får se om jag ger mig ut en sväng med kameran eller inte. Har nyss gått upp efter att ha jobbat natt.

    Tusse: Visst finns det mycket musik från den tiden som fortfarande tål att spelas och lyssnas till än idag.

    Herr JöL: Nej då, 60-talet glömmer jag inte. Det hände mycket med inspelningstekniken och musikstilarna under det decenniet. Tack för favoriten du bifogade!

    22 februari 2009 kl. 15:19

  5. Nästa gång kanske vi får Demis Roussos? Ja, herregud, 1970-talet.

    23 februari 2009 kl. 10:25

  6. Staffan H

    Libby: Det är inte alls omöjligt. Det fanns rätt många ytterligheter att välja bland under 70-talet, så ”Ja, herregud, 1970-talet” stämmer verkligen. 🙂

    23 februari 2009 kl. 10:30

  7. Peter

    Bra låtar alla tre men om jag måste välja en så får det bli Sweet 🙂

    23 februari 2009 kl. 17:36

  8. Staffan H

    Peter: Nu blev jag lite förvånad, men även om vi ändrar tycke och smak genom åren kan man med fördel behålla sina gamla favoriter.

    24 februari 2009 kl. 01:19

Kommentera

