Värre än vanligt…

Va, en seglare vid kolhuset?!

segelfartyg

Det röda huset alldeles vid kajen är Flottans första kolhus och blev nödvändigt att bygga så snart de första ångbåtarna levererats. Huset ligger på Kastellholmen och åtskilliga ton kol torde ha bunkrats här genom åren. Nu ligger en segelbåt – be mig inte klassificera den! – i vinterkvarter vid kolhuskajen. En seglare vid kolhuset. Ur led är tiden. 😉

8 svar

  1. Nämen Staffan, känner du inte igen Stockholmsbriggen Tre Kronor? Den byggdes ju där på andra sidan holmen och sjösattes från riktig stapelbädd som på ”den gamla goda tiden”. Jag såg sjösättningen från Strandvägssidan, för några år sedan, och det var en mäktig syn då hon gled ner baklänges ner i sjön med en hisklig fart.
    Hon är enormt vacker och brukar ligga där vid Kastellholmen då hon inte är ute på seglatser i Östersjön.

    28 februari 2009 kl. 10:34

  2. Här är en länk till deras hemsida:
    http://www.briggentrekronor.se/

    28 februari 2009 kl. 10:38

  3. Staffan H

    Sonja: Nej, faktiskt inte. Jag läste i tidningarna om den när den byggdes och jag har sett den på bild en gång, men gömd under presenning aktiverades inget i minnet. Då ser man ju inte heller hur vacker hon är. Tack för länken! Jag ska läsa mer om henne.

    Det senaste segelfartyget jag såg och fotograferade var Ostindiefararen när hon var på besök i Stockholm. Det är något visst med segelfartyg.

    28 februari 2009 kl. 12:12

  4. Javisst, jag stod och tittade på henne då hon seglade in, Ostindiefararen alltså. Jag hade tur att få se henne byta kaj en sen sommarkväll också, från ”nästan” Gröna Lund till Slussen. Hon sköt salut med kanorna då också… maffigt.
    Men Tre Kronor låg också och visade upp sig då, och dom avseglade samtidigt och seglade tillsammans några längre sträckor i Östersjön. Jag tror dom låg i Visby samtidigt. Det var Tre Kronors jungfrufärd har jag för mig. Det står säkert om den seglatsen tillsammans med Ostindiefararen på deras hemsida.

    28 februari 2009 kl. 22:35

  5. Staffan H

    Sonja: Tyvärr hade jag inte tillfälle att se Ostindifararen annat än när hon låg vid kaj. Att fått se henne segla hade varit något stort!

    28 februari 2009 kl. 23:33

  6. Jäklar också, jag uttryckte mig helt fel, fel, fel… inte sjutton såg jag Ostindiefararen segla in, hon gick med motor sista biten och det var det jag såg.
    Ber om ursäkt för feltänket 😉

    1 mars 2009 kl. 10:46

  7. Ping: Briggens rigg « Sonja C’s Weblog

  8. Staffan H

    Sonja: Ingen fara. Det är sådant som händer. Vad vore livet utan våra små misstag och tankevurpor? 😆

    1 mars 2009 kl. 20:04

Kommentera

