Värre än vanligt…

Trapphus

trapphus-1

Trapphusen protesterar, trapphusen har fått nog…

Ursäkta, det var inte meningen att ägna sig åt diskriminering här i bloggen. Jag må fotografera hur många hus och portar somhelst, men naturligtvis får jag inte glömma bort trapphusen. De hör till de ställen man vistas ytterst tillfälligt i, men visst har de gjort sig förtjänta av ett omnämnande. Om inte annat fick de en egen fotobok för sådär tiotalet år sedan. Fotografen Nino Monastra fotograferade ett antal ståtliga entréer i Stockholm och av det blev det en hel bok.

Som jag tidigare nämnt, hade jag lekkamrater som bodde i äldre hus utan moderniteter som badrum och hiss. Som barn reflekterade man naturligtvis inte så mycket över annat än vad för sorts lek man skulle hitta på samt att försöka komma ihåg när man skulle vara hemma.

En av kompisarna bodde rätt högt upp i ett sådant hus, men det var ju inget man stördes av. Ändå hade jag tid att lägga märke till de vackert slitna trappstegen och skiftningarna i trappans stenar. I ett av dessa hus vill jag minnas att det fanns färgade glas insatta i trapphusets vackra fönster. De effekter dessa gav i solljuset kunde vara riktigt fantasieggande.

Trapphus som dessa kunde vid rätt tillfälle vara soldränkta och vackra, men för det mesta luktade de gammal potatiskällare. Vintertid var det inte ovanligt att de var Nifelheimskalla, ett intryck som förstärktes av det kalla ljuset som trapphusets belysning gav. I ett av husen tändes den med en smärre knall följt av ett hysteriskt tickande från tidreläet. Kanske var det där jag fick min första insikt om att allt inte behöver vara som hemma – det funkar ändå?

trapphus-2

Ibland ställer nya tiders krav och behov till det och finns det inte tillräckligt med vägar ut enligt dessa, kan man alltid fixa till det i efterhand. Här har smugit in vad jag förmodar är en nödutgång mot en bakgård.

Bakgårdar och trapphus hör för övrigt ihop med varandra. Trapphusen brukar vanligen ha fönster ut mot gården. Inne i stan var de oftast asfalterade, ibland grusade och inte mycket växtlighet. Jag har förstått att man på senare tid på sina håll försökt att få dem lite trevligare och mer tilltalande, vilket naturligtvis är bra. Förr brukade de vara platsen där soptunnorna fanns och förråd för cyklar etc – en plats man bara gjorde sig kortare ärenden till.

Längre ärenden en så till gården gjordes bara innan man fått in WC i lägenheterna. Det var ofta där dasslängorna fanns, även om dassen kunde finnas uppe på vinden i en del hus. Tänk, på en kompis gård stod faktiskt dasslängorna kvar, även om de inte varit i bruk för sitt ursprungliga ändamål på åtskilliga år. Jag har för mig att de använde lägenhetens dass som förråd för diverse prylar som tålde utomhusförvaring. Livet i innerstaden på sextio- och sjuttiotalet var inte alltid vad folk trodde.

Idag är de husen säkert moderniserade och uppsnyggade, men vi är fortfarande några stycken som vet hur de såg ut en bra bit in i moderna tider.

4 svar

  1. tusse

    Ja!
    Den flämtande lysknappen … smällen från tidrelät följtav ett ljudligt ticktickticktick …

    2 mars 2009 kl. 23:13

  2. Staffan H

    Tusse: Så kunde det vara förr. Nu är väl sådana upplevelser ytterst sällsynta, för att inte säga ett minne blott.

    3 mars 2009 kl. 01:39

  3. Maria

    Numera bygger man ju trapphusen så dom oftast är mitt mellan lägenheterna, alltså syns dom inte från utsidan på samma sätt som förr. Synd för utseendet på hus. Bra för att dom som bor får mer yta och fönster.

    5 mars 2009 kl. 11:32

  4. Staffan H

    Maria: All utveckling är oftast både på gott och ont och fördelarna måste i det här fallet överväga nackdelarna, men visst är det snyggt med det där avbrottet i den jämna fasaden.

    6 mars 2009 kl. 00:23

Kommentera

