Värre än vanligt…

Det är det små, små detaljerna som gör det

fonsterglugg

Eller så är sanningen den att man som fotointresserad har en god portion av barnets nyfikenhet i behåll, även om jag är för stor för att fråga ”Pappa, vad är det” respektive ”Mamma, varför då”. Jag fotograferar mina undringar. Fönstergluggen som jag hittade i Gamla stan ser spännande ut. Ett vanligt fönster bakom, men gamla järnstänger framför fönstret. Nej, det var nog inget fängelse där, men däremot kanske man förvarade saker därinne som andra inte skulle få komma åt så lätt – därav gallret för fönstret. Något jag inte kan knäcka är vad man har satt i fönstret. Är det någon sorts ljus? I mina ögon ser det mest ut som en kapitalt misslyckad muffin.

valv-i-gas

Några steg därifrån håller man på att renovera ett gammalt valv. Tidens tand har gnagt hål i taket, eller är det miljöförstöringen eller moderna, täta färger som orsakat skadan? Fantasifulla och ovanliga former uppvisar de skadade tegelstenarna i alla fall och det räcker för att jag ska vilja plocka fram kameran. Tänk, härom året såg jag en putsad fasad som målats med modern färg. Det räckte för att hela fasaden skulle vara på väg att rasa ner. Reparationsarbetet pågick för fullt. Att alla nya påfund passar inte ihop med äldre tiders tekniker är rätt välkänt, men tydligen inte i tillräcklig utsträckning.

bankfasad

Verksamheter kommer, verksamheter går, men spåren i fasaden består. Det var nog åtskilliga år sedan Stockholms Enskilda Bank huserade i lokalen, men trots tidens och utvecklingens gång gäller det att hålla fasaden sprickfri utåt sett. Jag inser att Staffan med kamera understundom kan påminna om en hund på promenad. Ena ögonblicket har jag blicken fäst i rännstenen för att i nästa stund sniffa upp i skyn. Dock har jag inte för vana att skälla eller yla, men det kanske kommer.

8 svar

  1. Du får göra vad du vill när du är ute med kameran! Sniffa, nosa, blicka i skyn och till och med yla. Så länge du inte börjar lyfta på benet…

    Misslyckad Muffin tror jag. Som luktade så bränt, att de var tvugna att ställa ut den…

    6 mars 2009 kl. 08:50

  2. Mr Bo

    Gröt till tomten?
    Det brukar vara sådär, när fastighetsägaren tröttnar på att putsa om fasaden med jämna mellanrum. Då smackar dom på nån slags plastfärg som sätter sig runt hela huset som ett skinn, det stänger in den fukt som eventuellt redan fanns där och huset kan inte andas som det var tänkt från början. Det ska vara underhållsfritt!

    6 mars 2009 kl. 09:39

  3. Staffan H

    Mira: Risken är minimal.

    Mmmm, vi kör på den teorin. 😉

    Mr Bo: Tomtens gröt ska ju stå på trappan, sägs det.

    Underhållsfritt var det ja. Är det därför det ganska snart blir fasadfritt också?

    6 mars 2009 kl. 11:04

  4. tusse

    Ja, vem minns i dag PKBanken eller ens Nordbanken?
    PK-hus finns dock både i Stockholm och Norrköping, däremot är den hörna som äldre Landskronabor kallar ”PK:s” inte uppkallad efter banken utan efter rektor P.K. Svensson.

    7 mars 2009 kl. 23:18

  5. Staffan H

    Tusse: Tider kommer och tider går / i tider som dessa inga banker består. 🙂

    Intressant med den ytterst lokala anknytningen i Landskrona.

    8 mars 2009 kl. 01:47

  6. tusse

    Ja vi har ”AJ:s” åsse – Grosshandlare A.J. Petersson, vars initialer även dolde sig bakom ”Aji-kaffe” – samt ”Jipes”.

    8 mars 2009 kl. 09:42

  7. tusse

    http://www.tradera.com/Kaffe-behallare-kista-AJI-kaffe-auktion_81292481

    Internet är otroligt!

    8 mars 2009 kl. 09:43

  8. Staffan H

    Tusse: Lokala varumärken är fina tycker jag. Det där låter lite som Kahls kaffe i mina öron, även om historien bakom varumärkenas tillkomst är olika, och visst är Internet otroligt (och bra).

    8 mars 2009 kl. 09:50

Kommentera

