Värre än vanligt…

Det är ju portens dag i dag!

port-1

Idag firar jag och ett antal bloggare portens dag med att lägga ut bilder av portar på våra bloggar. Fler portbloggar hittar du hos dessa:

Christina med bloggen Stribergs station

Peters blogg

Monica med bloggen Sydfransk by 

Libby med bloggen Femtiotalsjakten 

Mira med bloggen Miras Mirakel

Gabrielles blogg

Slottsträdgårdsmästaren

Annika Bryns blog

Tusse med bloggen Tusse skriver… igen

Kursiverade namn betyder att de ligger bakom den här idén med Portens dag.

Jag börjde mitt portinlägg med en diskret och försynt port från Klevgränd 8 på Södermalm inklämd i den stenklädda fasaden. Det snygga originalglaset sitter kvar! Nedan kommer fortsättningen på portparaden.

port-8

Den här porten, som finns på Körsbärsvägen, har utöver sparkplåten fått en extra plåtbit ditsatt. Kan det vara som ett så kallat brytskydd? Snyggt är det inte, men den ursprungliga porten sitter ju kvar och man kan lätt föreställa sig hur den såg ut innan kompletteringen.

port-4

Den här porten sitter som synes på Klevgränd 6 – det går ju knappast att missta sig på. Den verkar vara en nytillverkad kopia av en äldre port eller så är det fråga om en snyggt renoverad sådan. Poängavdrag ges dock för adressen på glaset. Så respektlöst behandlar man inte en fin port!

port-21

Så här ser entrén till Klevgränd 4B ut. Pampig så det förslår, men ack så smal port. Vart tog sinnet för proportioner vägen, även om det är snyggt?

port-3

Klevgränd 1C visar upp den här diskreta porten. Snickeriarbetet är dock snyggt. Det är ett pysseljobb att såga panel till en dörr som denna och många små spillbitar blir det. Jag tror att snickare av den gamla skolan hade ordet ”former” som ett slags mantra.

port-5

Den här hemlighetsfullt oansenliga porten hittade jag i Gamla stan; jag tror det var på Prästgatan. Undrar vad den har sett och upplevt genom tiderna? Om portar kunde tala skulle vi få höra ett och annat, det är jag övertygad om.

port-7

Den här porten finns vid Stortorget. Dörröverstycket av metall bär fortfarande spår av förgyllning. Stramt och snyggt, tycker jag.

port-6

Efter den strama elegansen måste jag visa en bild på raka motsatsen. Porten hittar du på Västerlånggatan i Gamla stan. Den är nog en av de mer kända och fotograferade. Här har ingen möda lämnats osparad när det gäller utsmyckningar. Högbarock i kubik!

port-9

Portparaden måste naturligtvis avslutas med en värdig slutkläm så jag drar till med en slottsport från Edsbergs slott. Porten och lyktorna harmonierar inte riktigt med varandra storleksmässigt, men har de suttit där så länge som de förmodligen har är det väl bäst att tycka att det är ok.

12 svar

  1. Spännande! Här fanns portar av alla slag, från de enkla till den mest utsmyckade på Västerlånggatan. Klevgränd känner jag så väl då vårt företag hyrde en lägenhet där på 80-talet. Kul initiativ det här, nu väntar jag in flera portar!

    14 mars 2009 kl. 06:24

  2. Peter

    Härligt urval av portar av alla slag. Även enkla portar är vackra men jag gillar även när man vräker på lite, som på näst sista bilden 🙂

    Postade nyss mitt första bidrag förresten:
    http://livetochjag.wordpress.com/2009/03/14/portens-dag-idag/

    14 mars 2009 kl. 07:34

  3. Så roligt att se så vackra svenska portar. Jättefina bilder! På min portsida finns en blandad kompott av både svenskt och franskt!

    14 mars 2009 kl. 09:50

  4. Kul! Nu är vi igång! Jag gillar elementskyddet (?) inn på Klevgränd 6.
    Hos mig hittar ni en gata med åtta 1950-talsportar på olika humör

    14 mars 2009 kl. 11:01

  5. Ja – portarna börjar dyka upp i cyberspace! Kul! Jag gillade den där lite oansenliga Gamla stan-porten, liksom en halvtrappa upp.

    14 mars 2009 kl. 12:24

  6. Härlig blandning av stramt och lite svulstigt och historiska vingslag. Min favorit av dom här är nog den gamla som du tror är från Prästgatan i Gamla stan. Fantasieggande!
    Jag har också portar från Stockholm i min blogg – en viss gemensam nämnare finns för dom flesta av dom.

    14 mars 2009 kl. 13:46

  7. Nu har även jag lagt ut portar på min blogg…minns inte om man först skulle anmäla sin medverkan till någon…jag kanske är för sent ute? Nåväl…portarna ligger ute.

    14 mars 2009 kl. 15:03

  8. Staffan H

    Slottsträdgårdsmästaren: Ingen port är för stor eller för liten för att fotograferas. 🙂

    Inte är du för sent ute – det är portens dag hela dagen idag!

    Peter: När jag satt och valde bland bilderna kom jag fram till att det ena inte behövde utesluta det andra. 😉

    Monica: Tack! Det finns många vackra portar i Sverige också, även om min favoritbild av en port är från Paris. Jag tog bilden någon gång i början av 80-talet, så det är en diabild och därför svår att visa upp här.

    Libby: Jajamen! Det känns kul som bara den! Det var nog ett elementskydd du såg på Klevgränd 6.

    Mira: Visst är det kul! De flesta går nog förbi den oansenliga porten i Gamla stan utan att närmare reflektera över den, men mig tilltalade den.

    Gabrielle: Tack för de vänliga orden. Roligt att du gillade blandningen. Som sagt, jag fann den oansenliga porten i Gamla stan intressant. Jag som nu har tjuvtittat i din blogg fann blandningen fängslande. 🙂

    14 mars 2009 kl. 15:16

  9. ab

    Vilka fantastiska bilder du tar!

    Jag har också laddat upp lite portar. Vet du, vi har en port gemensam – den på Västerlånggatan – men jag tog bara med överstycket.

    14 mars 2009 kl. 15:44

  10. Staffan H

    ab: Hej och välkommen hit! Tackar – kul att du gillar mina bilder. Angående porten på Västerlånggatan, så varför inte? Portar kan man uppfatta på många olika sätt.

    14 mars 2009 kl. 16:13

  11. tusse

    Staffan, jag har hörsammat din kallelse och du kan kolla på Tuses blog.

    14 mars 2009 kl. 17:35

  12. Staffan H

    Tusse: Roligt att du också är med! 🙂

    14 mars 2009 kl. 20:01

Kommentera

