Värre än vanligt…

Ett års bloggande på WordPress

isformation

Det har ju blivit vinter och kallt igen, så jag får väl fira ettårsjubileet med en vintrig bild…

Hursomhelst, för ett år sedan började jag blogga på WordPress och slutade uppdatera den gamla bloggen på Blogdog. Om sanningen ska fram så tjuvstartade jag här ett par veckor innan jag lät flytten bli officiell, men det var mest fråga om bloggande för övnings skull, så det gills inte. Här fanns så många mer möjligheter och inställningar att bekanta sig med och så här i efterhand kan jag erkänna att mina första kontakter med WordPress fick mig att känna mig mer som ett UFO än en bloggare.

Svårigheter är ju till för att övervinnas och ibland är min envishet en tillgång. Det var den onekligen när det gällde att börja behärska alla nya möjligheter, ganska snart blev allt som jag ville ha det och nu känns allt väldigt hemtamt – åtminstone tills de hittar på något nytt. När den dagen kommer är det bara att gorma och svära lite och inse att det är mycket mindre att vänja sig vid än det var i början.

Jag avslutar det här inlägget med att lägga upp videoklippet Drömmarnas dans ur Jean-Baptiste Lullys Atys (1676). Frågar du mig så tycker jag nämligen inte att bloggande bara är en fråga om text och bild utan även om drömmar, önskningar och idéer.

7 svar

  1. Jag gillar stuket på wordpress. Snyggt bloggupplägg helt enkelt. Om jag fortsätter att gilla det jag ser, så hamnar mitt nästa bloggliv i wordpress. Kostar den någonting? Hur mycket lagringsutrymme har man? Kanske man till och med kan få tips och ledning om och när det blir så dags…

    Och Staffan, jag håller med. Bloggande ska inte innehålla bara text och bild. Bilderna dominerar ju på min blogg, eftersom bilden är mitt valda uttryckssätt och det roligaste som finns, men en eller annan short story har jag också åstadkommit.

    Gillade du inte min idé om bloggarpicnic?

    24 mars 2009 kl. 08:26

  2. Barbro

    Det där ser ut som en taskig satellit karta över en frusen kontinent. coolt.

    WordPress är kvalite blog. Det är ju open source.

    24 mars 2009 kl. 10:55

  3. Hej, Staffan!
    Jag använder ju också wordpress och trivs med det, men har inte fixat det här att lägga in bilder i fullbredd ännu. Men jag lär mig väl det också så småningom.

    Verkligen härligt med dina bilder! Jag är glad att jag hittat till din blogg. Det är tack vare ”Stora portdagen” häromveckan.

    24 mars 2009 kl. 12:17

  4. Tack för underbar barockmusik 🙂

    24 mars 2009 kl. 14:27

  5. Staffan H

    Mira: Att ha en blogg på WordPress är gratis och du har 3 GB tillgängligt för bilder. Jag, som ofta är rätt frikostig med bilder, har använt omkring 4% under det år jag bloggat här så jag kan hålla på ett bra tag till. Visst kan du få tips och råd när och om det blir aktuellt.

    Vi har alla våra uttryckssätt. Det är tack vare bloggandet som jag upptäckte att text mår bra av lite bilder. Hmm, det är ju ett välkänt faktum men för mig var det nytt.

    Idén med bloggpicnic låter trevlig och jag är övertygad om att en sådan även skulle vara intressant, har bara inte hunnit reflektera över den. Det är så med mitt jobb ibland: en intensiv arbetsperiod, fridag(ar), jobb igen, men kanske inte fullt så intensivt. Vet inte ens om jag är ledig då, men det går att kolla upp.

    Barbro: Alltid lika spännande att se vad andra kan hitta i en sådan bild. Håller absolut med om att WordPress är en kvalitetsblogg!

    Gabrielle: Vad som är fullbredd varierar lite beroende på vilket tema man har valt. Vill minnas att det finns en sida om det (under FAQ?) som listar de olika maxbredderna. Min arbetsgång är att jag minskar ner originalbilden till den maxbredd mitt valda tema tar (500) och sparar den under annat namn så jag har originalet kvar intakt. Sedan laddar jag upp bilden, markerar ”Full size” med radioknappen och publicerar den.

    Tack för de fina orden. Jag är fortfarande väldigt glad för ”Storta portdagen” och alla bloggare som hittade hit respektive de som jag själv fann tack vare den dagen.

    Christina: Så lite så – visst är det härlig musik? Det tyckte Ludvig XIV också. 😉 Det finns flera videoklipp med hans musik på YouTube. Bara att gå in och lyssna och njuta.

    24 mars 2009 kl. 18:16

  6. skogsnuvan

    Din blogg verkar vara för svår för mig men jag är glad att jag bytte till den jag har nu främst för att man kan lägga in fina stora bilder. Blandningen bilder och text måste det vara om det ska bli lättläst.

    24 mars 2009 kl. 18:47

  7. Staffan H

    Skogsnuvan: Jag är också glad för att du bytte till den fina blogg du nu har. Blogdog i all ära, men den du har nu är mycket bättre! 🙂

    24 mars 2009 kl. 23:01

Kommentera

