Värre än vanligt…

Jaha, där gick bussen

buss

Det var då en jäkla tur att jag inte skulle med den! Jag ska åka åt andra hållet.

Långt ute på Djurgården bestämde jag mig för att ta bussen tillbaka in till stan. Väntan var inte särskilt lång, men det kändes ovant att sitta och vänta ute i en tystnad som bröts av någon enstaka förbipasserande bil. Så nära stan, men ändå inte på något vis. Världen är fortfarande full av nya upplevelser och erfarenheter. Är det verkligen en innerstadsbuss som ska komma? Något fick mig att känna som satt jag någonstans långt borta väntandes på en landsvägsbuss, men så var det naturligtvis inte. Intryck och ljud från omgivningen spelar förmodligen större roll än vi tror.

7 svar

  1. Barbro

    För vissa riktigt inbitna storstadsbor kan den ‘tysta’ skogen eller ängarna i det öppna landskapet bli en chock.

    skoj att du gillade ”fotspår i dammet”.

    26 mars 2009 kl. 13:25

  2. Staffan H

    Barbro: Det ligger något i det du säger. I mitt fall kommer endast chocken när jag upptäcker en bit landsbygd mitt i storstaden. Det låter konstigt och motsägelsefullt, jag vet, men det kan inträffa i Stockholm. Annars har jag inga problem med landsbygden, utan uppskattar den på dess egna villkor.

    ”Fotspår i dammet” var verkligen vacker!

    26 mars 2009 kl. 13:37

  3. Barbro

    Nej, det är inte motsägelsefullt alls. Det finns öar av tystnad i storstäder.

    Jag levde ett tag i Sollentuna och inte alls särskilt långt bort fanns en liten sjö med en stor sten i mitten. På vintern kunde jag gå ut på isen och sitta på stenen. Sommaren se den från strandkanten. Dit brukade jag gå för att höra tystnaden i storstaden.

    26 mars 2009 kl. 14:31

  4. Staffan H

    Barbro: Visst finns det små öar av tystnad även i storstäder och däri ligger motsägelsen. Storstäder anses ju uteslutande vara bullriga och skräniga. Hittar man bara en sådan lite ö av tystnad blir njutningen av att vara där så mycket större. För min del tror jag att kontrasten mellan tystnaden och storstadens alla ljud är betydelsefull och inspirerande. Jag är glad för att jag kan uppskatta bägge delarna. 🙂

    26 mars 2009 kl. 17:14

  5. Barbro

    ..snarare kontraster i en stad, i och utanför en stad precis som du nämner. Motsägelsefullt per definition är att dessa platser inte existerar alls. förstår du vad jag menar? Öar av tystnad finns ju redan där så hur kan det bli en motsägelse. 🙂

    jo, jag kan oxå uppskatta bägge delarna. mest den ena. 🙂

    26 mars 2009 kl. 17:59

  6. eiko

    Härlig bild!

    27 mars 2009 kl. 08:07

  7. Staffan H

    Eiko: Tack så mycket! 🙂

    27 mars 2009 kl. 11:09

Kommentera

