Värre än vanligt…

Is

is-1

Smältande is om våren sätter verkligen fart på min fantasi. Plötsligt känner jag mig som en oerhört rik person. Så många olika former, så många olika skiftningar och så mycket vackert det finnas att upptäcka. Rikedom behöver inte nödvändigtvis bestå av pengar i plånboken och på banken. Det finns rikedomar på andra sätt och vis också.

is-2

Det är mycket man inte vet och känner till och det känns skönt att veta att massvis av upptäckter att göra ligger framför mig. Ju mer jag fotograferar, ju mer nyfiken blir jag. Just det här att fotografera med makroobjektiv är outforskat område för mig, men det lilla jag gjort med makrot ger mersmak.

is-3

Under istäcket och under smältvattnet tittar naturen fram. Snart kommer det att växa gräs här, även om man just nu kan luras att tro att akvarieväxter vore lämpligare. Förresten – jag undrar vad jag ska göra med alla bilder jag tar, bortsett från att jag lägger ut dem här på bloggen. Spara dem? Självklart, men håller de för att göra något mer med? Det är undringar som passerar medan man är ute och går i skog och mark.

8 svar

  1. Jag tror nog att du kan hitta användningsoråden. Det kommer nog till dig som en solglimt rätt vad det är. Du börjar se med kamerans öga nu mer och mer och kommer säkert att upptäcka ännu mer av livets mysterium ju mer du håller på.

    31 mars 2009 kl. 12:04

  2. Barbro

    Den nedersta bilden ser ut som en siluett. En/någon sitter lite böjd framåt och ögat ser ”kroppsformen” från sidan.

    Jag brukar betrakta is/vatten former med ett ihopknipet öga. Eller sätta ihop tumme och pekfinger som ett hål och titta igenom det. Det finurliga är att formerna framträder på ett annat vis, än om jag tittar med 2 ögon.

    31 mars 2009 kl. 13:13

  3. Staffan H

    Skogsnuvan: Du har förmodligen väldigt rätt i det du säger.

    Barbro: Det är spännande att se vad man kan hitta i sådana bilder. Tack för tipset! Jag känner visserligen till knepet, men måste erkänna att jag inte använt mig av det. Jag ska ta fasta på rådet nästa gång.

    31 mars 2009 kl. 14:37

  4. Jag såg också något annat i den understa bilden.

    Håret av en kvinna som ligger gömd under isen.

    31 mars 2009 kl. 21:02

  5. tusse

    Just below the surface, they swim …

    31 mars 2009 kl. 22:34

  6. Ja, den undre bilden var klart spännande. Jag såg en silhuett av en person som böjde sig fram, men samtidigt var ett hålrum. Spooky!

    31 mars 2009 kl. 23:56

  7. Staffan H

    Maj Korner: Åh huga! Fångade jag sådant på bild?

    Tusse: Of all the fishes in the sea, the mermaid is the fish for me.

    Christina: Jag måste ha lyckats med konststycket att fånga ett spöke på bild.

    1 april 2009 kl. 02:28

  8. Ja, jag tror nästan det 😉

    1 april 2009 kl. 11:28

Kommentera

