Värre än vanligt…

En sådan underbar dag!

street-1

Plötsligt blev det vårväder och rejäl värme. Fråga mig inte hur sådant går till, men det kanske har något med den mångomtalade globala uppvärmningen att göra? Strunt samma, idag var det inte läge att reflektera över bekymmer och djupa saker.

street-2

Idag var det däremot läge att ge sig ut och njuta av vädret. Vissa tyckte tillochmed att det var läge för horisontalläge i solskenet. Hoppas någon kompis vände på honom då och då så han blev jämnt stekt; han ser ju inte ut att vara någon stekare precis.

street-3

Det är ju också en fråga om att ta vara på tillfället och passa på att njuta av det fina vädret. Inget varar för evigt och definitivt inte högtryck och fint väder. Den läxan lärde jag mig för länge, länge sedan.

street-4

Stadens hyrcyklar har kommit ut från vinterförvaringen. Det gick snabbt. Härom dagen fanns inga sådana på stan – idag fanns de överallt. Populära är de uppenbarligen och jag har sett många turister som tagit vara på möjligheten att ta sig fram i Stockholm lite snabbare än till fots, men utan att missa något.

Tydligen har värktabletten Alvedon något med de här cyklarna att göra, för det står ”Alvedon” på den kombination av stänkskärm och kjolskydd som man trätt över bakhjulet. De här killarna verkade vara från Italien. Att Stockholm är ett populärt resmål för italienare blir man snabbt medveten om efter några steg på stan. Värktabletten borde kanske döpas om till ”Alvedoni” så får grabbarna lite hemkänsla på kuppen?

street-5

Själv drabbades jag av både vårkänslor, lyckokänslor och vårrus där jag gick omkring med kameran, njöt av livet och kom hem med en hemskans massa bilder. Att man kan bli så lycklig av att fotografera! Har jag bara papper och penna så jag kan skriva och en kamera så jag kan fotografera är jag nöjd med livet. Nu blir det en laddning inlägg från vad jag såg och upplevde idag.

8 svar

  1. Ja du Staffan! Egentligen har vi inte tid att jobba just nu – vi som är av den sorten att vi bara behöver kamera, papper, penna och i slutändan – en dator. Det är så vanvettigt mycket som behöver besiktigas och nosas på. Jag var också i stan för att försöka fånga in något jag gått och grunnat på länge. Inlägg på gång. Tack för dina bilder den här gången…

    5 april 2009 kl. 09:09

  2. Staffan H

    Mira: Helt rätt – vi har egentligen inte alls tid med sådant som arbete. Det är nu överfullt med motiv av alla de slag som behöver upptäcktas och beskrivas i ord och bild och blotta tanken gör mig överlycklig. Nu väntar jag med spänning på att få se vad du gått och grunnat på.

    5 april 2009 kl. 10:47

  3. Hm… Dämpa din spänning en smula, Staffan. Jag blev inte särskilt nöjd med mitt besök… Inte desto mindre kommer jag att lägga ut det. Senare… Har du märkt att det luktar rätt gott ute efter regnet?

    5 april 2009 kl. 11:35

  4. Staffan H

    Mira: Ok, jag har dämpat min iver. Det blir så ibland; de bilder man tänkt sig var inte de bilder man kom hem med.

    Det luktar gott efter regnet och regn behövs så här års. Våren lär vara den torraste årstiden av alla och vill vi ha det grönt och fint längre fram får vi stå ut med lite regn nu och ta doftintrycken som kompensation.

    5 april 2009 kl. 12:14

  5. Peter

    Underbar var ordet och tack för att även du dokumenterade denna dag 🙂

    5 april 2009 kl. 20:16

  6. Staffan H

    Peter: Tack själv! Vi täckte upp stan rätt bra igår, eller hur? 😀

    5 april 2009 kl. 22:33

  7. Åh, vilka fina bilder av vårstockholm. Jätteroligt för mig att se, jag som just nu upplever våren i Provence.

    Men du förmedlar verkligen den där känslan som finns i Sverige, plötsligt slår det om, solen strålar på allt och alla och det myllrar av människor som bara njuter i fulla drag.

    Härligt! Och vill du kolla på en roslagsskuta som kommer från mina hemma-ö-trakter i Roslagen så googla på Helmi. Sandkil som byggts efter gamla ritningar och seglas och hålls i skick av en entusiastisk samling.

    6 april 2009 kl. 07:51

  8. Staffan H

    Monica: Vad kul att du gillade bilderna! Det spelar ingen roll om man befinner sig i Provence eller i Stockholm – våren är något speciellt, oavsett vistelseort. Att det ser lite olika ut beroende på var man är gör inget, det blir bara en dimension extra. 🙂

    Tack för tipset om roslagsskutan. Jag ska googla på den när jag kommer hem från jobbet.

    6 april 2009 kl. 08:59

Kommentera

