Värre än vanligt…

Ibland ser man inte skogen…

konst-1

Först och främst ska jag väl passa på och erkänna att jag inte är någon konstkännare, men naturligtvis tittar jag på de konstverk jag stöter på under mina promenader. En del gillar jag och har jag kameran med mig brukar jag fotografera dem, andra gillar jag inte och därför blir det inga bilder av dem.

Så finns det konstverk jag sett i åtskilliga år, men uppenbarligen passerat förbi utan att reagera eller beröras. Fortfarande gäller att jag inte hör till dem som andäktigt ropar ”Kååånnnnsst!” så fort jag får syn på något, men först idag upptäckte jag stenpelarna på Norrmalmstorg. Jag har sett dem åtskilliga gånger utan att de väckt någon nämnvärd reaktion hos mig – förrän idag.

konst-2

Kanske var det för att ljuset var precis rätt, kanske var det för att jag råkade stå på rätt ställe, kanske var det för att jag hade gott om tid på mig eller så var det en kombination av alltihop. Först idag fångade de mitt intresse. När kom de dit? Det var väl någon gång på 70-talet? Ja, ja – bättre sent än aldrig!

5 svar

  1. Ja, det är märkligt hur man PLÖTSLIGT ser saker. Fanns det ingen platta med konstnärsnamn och årtal? Jag börjar bli irriterad på att det fattas så ofta. Ska vi starta en rörelse för uppsättande av informationsplaketter? 🙂

    5 april 2009 kl. 12:31

  2. Staffan H

    Libby: Jag har ett svagt minne av att det åtminstone funnits en sådan platta. Den här gången tittade jag ärligt talat inte efter. Jag vill också ha det till att verket flyttats något i samband med en omdaning av Norrmalmstorg. Starta en rörelse för uppsättande av informationsplaketter? Inte mig emot! 🙂

    5 april 2009 kl. 12:45

  3. Barbro

    Jo, det där talesättet är sant. Det är därför det är så bra att bryta sina vanor.

    tack för dina besök på bloggen.
    hälsning barbro

    5 april 2009 kl. 16:49

  4. Peter

    Måste erkänna att jag aldrig heller har lagt märke till det där konstverket. Eller fel, jag har noterat det men aldrig beundrat det! 🙂

    5 april 2009 kl. 20:14

  5. Staffan H

    Barbro: Hej! Igår lyckades jag bryta åtminstone en vana. 🙂

    Peter: Jag var ingen större vän av det, men igår var det dags att ändra uppfattning.

    5 april 2009 kl. 22:24

Kommentera

