Värre än vanligt…

Strandvägen – alla var där!

strandvagen-1

Som synes stämmer rubriken överens med sanningen och jag vet faktiskt inte hur man bäst beskriver folklivet och trängseln som var på Strandvägens kaj, men jag tror bilden ovan talar för sig själv. Det kändes nästan overkligt! Är jag verkligen i Stockholm?

strandvagen-2

Serveringarna hade fullsatt, kön till glasskiosken var lång och inte en bänk fanns ledig. Folk myllrade i omgångar, så man fick stå och vänta på lämplig lucka för att kunna ta en bild. Det kändes lite ovant, men det var roligt på samma gång.

strandvagen-3

En kille passade på att försöka känna på badvattnet. Det ser väldigt besvärligt ut. Vad skönt att man inte är ung och gör sådana dumma tester längre. Utan att behöva känna efter, vet jag att vattnet bara håller några plusgrader och inte mer. Är jag måhända en grinig gammal surkart? Nä, bara en erfaren man i sina bästa år om du frågar mig.

strandvagen-4

Han sade visserligen inget när han doppade fötterna i vattnet, men det behövs inte heller. De sprattlande benen och hans försök att kravla sig upp på pontonbryggan igen skvallrade om att han egentligen ville vråla ”IIIIIIH VAD KALLT!”. Avslöjad utan att han vet om det. Kan det vara bättre?

strandvagen-5

Sådär ja! Ligg du uppe på bryggan i trevligt damsällskap och ta igen dig en stund efter äventyret. Det är mycket bättre än alldeles för tidiga bad.

strandvagen-6

Trängseln till trots fanns det även plats för somriga brädåkare denna dag. Med vårens definitiva ankomst vaknar alla möjliga livsandar upp. Vad gör alla människor på vintern? Sitter instängda och spelar dataspel? Jag har förstått att det är en populär sysselsättning hos många. Själv föredrar jag att ägna mig åt mer kreativa saker, även om det också tar tid i anspråk.

4 svar

  1. skogsnuvan

    Visst blir vi som galna när våren äntligen behagar sticka fram sitt gula tryne. Efter en hemsk vinter vill man bara ut ut ut. Badet får nog vara ett tag för mig. men dock. Jag duchade i regnet efter bastun i fredags och det var skönt.

    5 april 2009 kl. 16:56

  2. Peter

    Alla utom jag då 🙂
    Men folk verkade trivas iaf ser det ut som och det är en fin promenadväg 🙂

    5 april 2009 kl. 20:18

  3. Vilket folkliv! Verkligen levande bilder igen Staffan. Du beskriver och dokumenterar vår stad på ett fint sätt!
    Själv vandrade jag runt i en tom botanisk trädgård.

    5 april 2009 kl. 21:02

  4. Staffan H

    Skogsnuvan: Gårdagen tog verkligen staden med storm. Idag var vädret mer normalt för årstiden och det var betydligt färre flanörer ute.

    Peter: Även om det var som att vara mitt i en myrstack var det väldigt trevlig stämning ute på stan och ett trevligt promenadstråk är det definitivt med många fotomöjligheter därtill.

    Slottsträdgårdsmästaren: Tackar. Även om det var härligt att vara mitt i myllret blev det stundtals nästan lite för mycket av det goda. En botanisk trädgård, tom eller inte, är inte fy skam det heller. 🙂

    5 april 2009 kl. 22:31

Kommentera

