Värre än vanligt…

Stockholm sett ur sjöperspektiv

marint-1a

Att Stockholm är en sjöfartsstad borde inte vara någon överraskning. Även om sjöfarten på Stockholm inte längre är vad den en gång varit, finns det fortfarande gott om liv och rörelse sjövägen. Eftersom jag gillar det lilla perspektivet, började jag med att studera de skutor av olika slag som ligger utmed kaj vid Strandvägen. När jag närmade mig Nybroplan tittade jag över Nybroviken mot Skeppsholmen till.

marint-1

Vid den del av Skeppsholmen som ligger mot Nybroviken såg de mest egendomliga flytetyg ut att ligga. Jag måste erkänna att jag först spann på en idé om de mer respektive de mindre lyckligt lottade skutorna, beroende på vilken adress kajplatsen hade. Vid promenaden utefter Strandvägen gassade solen och dagens väder bjöd på gråmulen himmel och kyla. Så bra, tänkte jag. Vädret bjuder på möjlighet att riktigt understryka skillnaden mellan de lyckliga och de olyckliga.

marint-2

Nu går de sällan som jag tänkt mig och därför tittade solen fram när jag kom till Skeppsholmen. Jag tror det beror på att jag lämnade solglasögonen hemma. Hade jag bara tagit med dem, hade det kommit ösregn istället – förutsatt att jag inte hade något paraply i bagaget, förstås.

marint-3

Efter några steg insåg jag att vädrets makter för omväxlings skull stod mig bi, för det blev snabbt uppenbart att den där tanken mellan ”lyckliga” respektive ”olyckliga” skutor kunde jag överge per omgående. De skutor jag har besett under veckoslutet lever goda liv, om än i olika stadier av renovering och skick.

marint-41

Istället fann jag massor av vackra detaljer, som till exempel vad jag förmodar är avslutningen på en hängmatta, för att inte tala om alla dessa block, taljor, lanternor med mera. Det var bara att fortsätta där fotograferandet slutade dagen innan. På Skeppsholmen var flytetygens antal betydligt större, så där fanns ännu fler möjligheter att hitta motiv. Med nyligen reviderad temauppfattning blev det ännu roligare att ta bilderna och jag njöt av miljön och av allt som fanns att titta på.

marint-5

Vad är det som är så speciellt med alla dessa gamla skutor då? Jo, en bra bit in på förra seklet var de nödvändiga för stadens försörjning. Roslagsbönderna skeppade till exempel in ved och annat som staden behövde per skuta. Visst förekom det järnvägstransporter, men sådana funkar inte alltid och istället för att lasta om kunde man lika gärna fortsätta seglatsen ända fram.

marint-6

Allt kom förstås inte från Roslagen. Det kom skutor från andra trakter också. I takt med bättre vägar, bilism och moderna tider behövdes inte hö och havre till hästarna och skutepoken dog ut. Många av dessa skutor höggs upp för länge sedan, men ett antal finns kvar, om- och tillbyggda efter tidens och ändamålens krav.

marint-7

Jag fann därför båtar, nu talar vi inte om skärgårdsskutor, som ändrats åtskilliga gånger genom åren. Ibland blev det snyggt, ibland endast praktiskt, men det var intressant att se och var båt hade ett informationsanslag vid kajplatsen. Eftersom antalet båtar där är stort, skulle det tagit åtskilliga timmar för mig att läsa igenom alltihop och inte skulle jag ha kommit ihåg särskilt mycket så här efteråt, men man kan ju återvända dit fler gånger och det är precis vad jag tänker göra.

5 svar

  1. Egil

    Fina bilder!
    De måste ha varit en fin promenad.
    Kände bara att jag måste ge ett litet livstecken då jag sällan kommenterar.
    Följer fortfarande din blogg dagligen eller ”nattligen” kanske är mer passande.

    6 april 2009 kl. 02:15

  2. Staffan H

    Egil: Tack för livstecknet och kommentaren! Ja, det var verkligen en skön promenad. Mer vår åt folket! 😀

    6 april 2009 kl. 08:54

  3. Så många vackra detaljer. Tack för den trevliga vårtitten!

    6 april 2009 kl. 10:05

  4. skogsnuvan

    Härliga detaljer

    6 april 2009 kl. 19:14

  5. Staffan H

    Christina: Tack själv. Det var jättekul att gå runt och fotografera dem.

    Skogsnuvan: Jag har aldrig känt något behov av att äga en båt, men jag gillar att åka båt, att titta på dem och jag fascineras av alla detaljer och prylar som finns ombord.

    6 april 2009 kl. 21:48

Kommentera

