Värre än vanligt…

Stilstudier

danspos-1

Det visade sig att Projekt Stockholm hade dansuppvisning i stan idag också och naturligtvis kunde jag inte motstå frestelsen att ta alldeles för många bilder idag också. Jag skyller ifrån mig och hävdar bestämt att det behövs för att hålla mina kunskaper från fotokursen jag gick förra året vid liv.

danspos-2

Om inte annat var det god övning för mig i att försöka hänga med när det gäller att fotografera rörliga motiv, för de här motiven var allt annat än stilla. Jisses vilken energi de dansade med!

Det här betydde å andra sidan att jag för första gången ställde in kameran på att ta bildserier. Snabbt insåg jag också att man ska ta korta bildserier – annars tar det en mindre evighet innan all information lagrats på kortet. Motiven krävde snabba slutartider, så jag fick ställa upp ISO-talet. I början körde jag på lite längre slutartider, men ljuset var för bra för att det skulle bli snyggt utsuddade rörelser mot skarp bakgrund.

Bra övning för mig som inte hör till dem som imponeras av massa tekniska finesser hit och dit. Ej heller har jag för vana att exellera i flitigt användande av dem. Jag vet normalt vad som krävs för mina bilder och brukar hålla mig inom de ramarna – tills nu. Ska jag falla ur ramen ska jag tydligen göra det med besked – sagt av en som räknar sig till spontanfotografernas skara. Instruktionsbokens beskrivningar av alla möjligheter glömmer jag lika fort som jag läser dem (illa!). Jag hör till dem som måste använda funktionerna för att komma ihåg att de finns.

Det fanns moment i dansen som jag inte visste fanns och än mindre försökte mig på att fånga under långfredagens uppvisning. Nu kunde jag reparera den skadan och visst ser det stilrent och bra ut? Bråkdelen av en sekund senare gjorde de något helt annat. Puh!

Kommentera

