Värre än vanligt…

På Stockholms vatten en afton i april

kvallsrodd

På Stockholms vatten en afton i april, den 16 april närmare bestämt, skymtade jag ett av de mer ovanliga inslagen, nämligen den lilla roddbåten ovan. I skydd av Skeppsholmen gungade de fram på vågorna, men den tilltagande kvällskylan gjorde att roddturen förmodligen inte blev särskilt romantisk. Å andra sidan kanske det inte spelade någon större roll, för de satt ju onekligen alla i samma båt.

djgfarja

Betydligt vanligare syn är de här. Djurgårdsfärjorna, alltså. Det var visserligen rätt många som stod och väntade på att ta sig över till Djurgården med sista färjan kl 19:00, men än är inte högsäsongen här då de går i skytteltrafik och ändå till sen kväll. För mig är färjan ett bekvämt sätt att ta sig till Djurgården på eftersom jag bor söder om stan och kan stiga av tunnelbanan vid Slussen och dagtid kan buss 47 vara ett osäkert kort. Ibland är bussen fullsatt redan innan Sergels torg och då blir det till att stå och vänta på nästa buss.

3 svar

  1. Iiiih! Den där roddbåten skulle jag bara sätta mej i en väldigt varm sommardag på väldigt grunt vatten!

    Och Djurgårdsfärjan! När jag bodde på Högbergsgatan vid Katarina kyrka och pluggade på Djurgården så hade jag årskort på Katarinahissen och tilläggskort (behövde man inte det?) på färjan å så åkte jag där varje dag. Guld, minns jag nu!!!

    17 april 2009 kl. 09:07

  2. Onekligen låter det lite fränt att åka färja till jobbet. Jag gillar vatten och längtar nu efter att isen ska smälta på sjön. Tyvärr är den 70 cm tjock (jag vet för jag har borrat) så det dröjer nog lite.

    17 april 2009 kl. 09:40

  3. Staffan H

    Mira: Jag ställer ungefär samma villkor som du för att kajka runt i ett dylikt baktråg.

    Djurgårdsfärjan har sin speciella plats hos mig eftersom jag bodde på Stadsgården (det var bostäder där till 1968) under mina första år. Sedan bytte mina föräldrar lgh med farmor så utsikten över Strömmen mm fortsatte för min del under ytterligare några år.

    Farmor använde även Djurgårdsfärjan som roligt utflyktsmedel med barnbarnen, så jag har åkt en hel del färja under min barndom. 🙂

    Idag ser jag den som ett bekvämt och praktiskt transportsätt över till Djurgården. Färjan sväljer betydligt fler passagerare än en buss.

    Hur det var med avgifter och liknande minns jag inte. Katarinahissen var det evigheter sedan jag åkte och på färjan har mitt tjänstekort gällt i åtskilliga år.

    Skogsnuvan: Det var så färjetrafiken började – för nyttotransporter, exv arbetsresor. Det skulle ta tid att ta sig från ena delen av stan till den andra landvägen, men fanns färjeförbindelse kortades tiden ner betydligt.

    Var inte orolig, snart är isen borta även om den är tjock. Det var inte länge sedan isen försvann här, men det är så gott som glömt.

    17 april 2009 kl. 12:41

Kommentera

