Värre än vanligt…

Trädstympning

beskurna

De som inte själva bloggar tror oftast att bloggvärlden består av inlägg av dagboksliknande karaktär och halvtaskiga bilder av lattemuggar tagna med mobiltelefonens kamera. Ok då, det finns sådana bloggar också, men det finns så många bloggar som  behandlar vitt skilda saker och kunskaper. Tack vare Slottsträdgårdsmästaren har jag fått lära mig en hel del om trädgårdar och växter vilket är nyttigt när man råkar ha ett hus med trädgård.

Eftersom jag följt hans blogg en tid nu, har jag även fått upp ögonen för det där med stympningen av träd runt omkring oss här i staden. Hamla heter det visst på fackspråk, men i många fall är det fråga om rena stympningen. Tidigare hade jag stenhårt trott att det skulle vara så. På bilden ovan visas några nystympade träd på en gård i Högdalen. Jag gick förbi där i somras och förvånades lite över att man behållit träden där och låtit dem växa sig så stora. De kan inte ha släppt in så värst mycket ljus i lägenheterna. Nu har man åtgärdat den saken, men frågan är hurpass vackra de kommer att vara till sommaren.

Den största frågan är dock varför man inte tänker på att små träd en dag växer upp och blir stora och skrymmande. Träd ska man ha där det finns plats för dem och rum att växa i. Då blir träden verkligen vackra och till glädje för oss. Träd som måste stympas får aldrig växa sig vackra och naturligt värdiga.

5 svar

  1. Mr Bo

    Hamling var vanligt förr och det är inte så farligt om man gör det jämt, trädet vänjer sig vid det. Dom avkapade grenarna användes som foder till hästar mm. Problemet numera är att det inte görs varje år, trädet har vant sig vid att det får växa fritt i ett par år och sen kommer det plötsligt nån och kapar av allt.
    När jag gick AMU’s Fastighetsskötarkurs på 90-talet ingick det några veckors trädgårdsskötsel, med bl a trädbeskärning. Vill inte påstå att jag är nån expert på det, den stora behållningen från AMU-kursen är att jag numera vet vad jag kan göra själv och när det är dags att kalla in en expert. Hursomhelst, om snittytan efter grenen grenen blir större än en 5-krona så har man gjort beskärningen ett antal år för sent! En 5-kronas yta kan trädet klara av att stå emot, är ytan större blir det röta och/eller svampangrepp.
    Man ska definitivt INTE kapa av grenen på ett sådant sätt att snittytan exponeras mot väta, regn snö is etc. Då är det 100% säkert att man får röta i trädet.
    Träden på bilden ser för eländiga ut, om dom ville ha mera ljus i lägenheterna hade det varit bättre att ta bort dom och plantera nya, samt att beskära dom nya på ett bra sätt.
    Trädbeskärning lider väl av samma sak som altt annat, det ska vara underhållsfritt! Man gör ingenting på 10 år, och sen oljar man upp motorsågen och kastar sig ut i spenaten och vidtar kraftåtgärder.
    Jag tror inte du har sett hur dom gör här, på Gröna Linjen tex. Dom monterar en slaghack på en grävskopa, och kör upp grävskopan på en lastvagn, och sedan kör dom fram och tillbaka längs banan. Resultatet ser ut som om dom velat åstadkomma mesta möjliga skada.

    25 april 2009 kl. 09:43

  2. Mr Bo

    Jisses vad långt det blev! Sorry!

    25 april 2009 kl. 09:44

  3. Staffan H

    Mr Bo: Det gör inget att kommentaren blev lång, för det var rätt intressant läsning.

    Det verkar som om den stora hamlingssjukan grasserar överallt i stan nu, eller så är det jag som inte fått upp ögonen för fenomenet förrän nu. Man kan ju fråga sig varför man överhuvudtaget lät så många träd växa på en innergård i ett bostadsområde och varför man lät dem växa sig så stora. Vill man nödvändigtvis ha träd, hade det räckt med ett. Annars tycker jag att en laddning prydnadsbuskar hade varit bättre där.

    Själv håller jag på med att försöka få fason på ett av äppelträden på tomten. Det är ett projekt som spänner över några år. Trädet börjar likna något nu. En kollega med kunskaper i träd- och trädgårdsskötsel berättade för mig att det har hänt att det första han fått göra när han ska snygga till ett fruktträd är att såga upp ett hål åt sig så han kan komma upp i kronan.

    Din beskrivning får mig att undra om jag ens skulle vilja se hur det ser ut efter framfarten på gröna linjen. Synd, för den är ju bitvis väldigt vacker.

    25 april 2009 kl. 11:38

  4. Mr Bo

    Ja just det, det tar ett par år innan man får fason på ett äppelträd som fått växa vilt ett antal år, det är inget man gör på en kafferast. När man fått det som man vill så måste man fortsätta, ett år kanske man tar en eller två eller tre grenar, följande år kanske ingen alls.
    Beträffande Gröna Linjen så var det ett par år sedan dom var där, det kanske är dags igen snart (grönskan växer ganska fort här). Tyvärr hade jag inte med mig kameran vid sista ”beskärningen”/slåttern, det är ju inte så lätt att fota när man kör.
    Dom ansvariga har fått på skallen av RPA en gång, när dom kapade ner buskarna längs Naas Road till cirka 5 cm höjd. Deras argument var att om någon befann sig på spårområdet så skulle det vara lätt att ta sig ut därifrån, inga höga buskar som hindrar.
    Railway Safety Commisssion föreskriver en maxhöjd på 60 cm för buskar (pdf-dokument finns på http://www.rsc.ie / publications / section 7 Tramways ).

    26 april 2009 kl. 08:44

  5. Staffan H

    Mr Bo: Nedkapade till runt 5 cm höga? ”It’s very safe and as you know, we’re all being prissy about safety”. Varför tror de att man överhuvudtaget lät sätta buskar där? Förmodligen för att man bedömde att det både skulle bli snyggt och fungera där!

    26 april 2009 kl. 09:59

Kommentera

