Värre än vanligt…

Lördag eftermiddag

25-1

Lördag eftermiddag i Stockholm. Temperatur runt 20 grader i skuggan. Skönt i solen, men kalla vindar svepte understundom över staden. Marken och vattnet har inte blivit varma ännu.

25-2

Naturligtvis var det fullt av folk där och jag skulle gå i affärer och försöka hitta några saker. Jag fick åtminstone ett inköp gjort innan jag fick nog. Det där med att handla kläder hör inte till mina favoritsysselsättningar. Jag har inget emot att ha snygga kläder, men måste de nödvändigtvis säljas på jätteytor med den senaste musiken i bakgrunden? Dessutom hör jag till dem som klarar mig utmärkt utan svindyra märkeskalsonger som betingar ett pris av några hundralappar paret. Tvättråden vågade de inte visa på förpackningen så jag misstänker att de var ”fegmärkta” det vill säga tål tvätt i 30 eller högst 40 grader. Sådana plagg vill jag tvätta i 60 grader.

25-3

Eftersom jag ändå var i närheten slank jag istället in på Kulturhuset och passade på att bese två fotoutställningar där. När jag kom ut därifrån hördes musik på hög volym och jag undrade förstås vem det var som körde nedcabbat och spelade musik för fullt.

Det var ingen bilist utan ännu ett spontant dansuppträdande på Plattan. De skickliga dansarna är bevisligen populära och deras uppträdanden drar mycket folk. Det kändes trist att behöva minska ner bilden ovan till det format WordPress föreskriver. I större storlek framgår åskådarmassorna tydligare, men någon uppfattning kan du säkert få.

25-4

Bestämde mig för att gå en bit genom stan och passerade därvid Strömmen. Det är uppenbarligen fortfarande gott om vatten i Mälaren för vattnet brusade och forsade. Jag tycker att vatten är vackert, men kan också vara svårt att få snyggt på bild. Det är bara att öva och öva.

25-5

Slussen har tydligen öppnat för säsongen. Jag har visserligen själv aldrig känt något behov eller intresse av att äga en båt, men jag tycker om båtturer och att titta på båtar. Förra sommaren stod jag ungefär här vid flera tillfällen och kollade in båtlivet. Mysigt!

25-6

Hmm, en byggfutt på ponton?

25-7

Riddarfjärdens vattenspegel börjar mer och mer bli en byggarbetsplats. Det kändes konstigt att skriva de orden, men så är det just nu. Vackert är det inte, men det är bara att acceptera fakta och därmed var det dags att ta tunnelbanan hem och köra en tvättmaskin istället.

6 svar

  1. Tack, Staffan för din stadstitt! Det var varmt och skönt här på ”landet” också!

    26 april 2009 kl. 12:55

  2. Staffan H

    Mira: Väl bekomme! Det gläder mig att du också har det skönt och bra!

    26 april 2009 kl. 13:19

  3. Så roligt att få gå genom Stockholm med dig en så här vacker dag.
    Jag som har flyttat därifrån får både saknadskänslor och lättnadskänslor när jag tittar på dina bilder…

    26 april 2009 kl. 19:37

  4. Staffan H

    Christina: Kul att du gillade promenaden. Jag förstår vad du menar med de kluvna känslorna. Det finns saker man uppskattar och det finns saker man klarar sig utan.

    26 april 2009 kl. 20:36

  5. Ser ut som om ni har haft en jättefin helg där i storstaden. Alla kortärmade människor talar ju för att det är sommarvarmt.
    Det är fint här också fast snödrivorna ligger kvar. Min kompis storfiskarn har tagit sitt första bad i Fisksjön men han fick naturligtvis hugga upp en vak för att bada (jo det är sant)

    27 april 2009 kl. 08:38

  6. Staffan H

    Skogsnuvan: Vi har haft bra väder och varmt hela helgen. Igår eftermiddag drog dock mörka moln in, men mer än så blev det inte.

    Gläder mig att höra att våren är på gång i Fisksjön också. Eftersom du säger att Storfiskarn har badat, tror jag på det. Vinterbad? Åh huvva!

    27 april 2009 kl. 15:00

Kommentera

