Värre än vanligt…

Tusse tyckte att jag skulle försöka mig på panorering

pan

Egentligen hade jag inte en tanke på att lägga ut den här bilden, eftersom den är tagen i övningssyfte. Jag funderade på bilder med panorering som effekt, men frågan var bara om jag fortfarande fixade det. På en kurs jag gick förra året fick vi just panorering i läxa. Dagen innan det var kursdags lyckades jag hitta passande motiv och lämplig bakgrund samt att få till en bild som gick att visa upp. Det blev många försök och åtskilliga svordomar innan jag kom så långt.

Sedan fortsatte jag att öva upp tekniken genom att ibland jaga joggare, cyklister och bilar med kameran. Även här blev det varierande resultat. Häromdagen dök, som sagt, några bildfunderingar upp i huvudet. Undrar om jag fortfarande fixar det där med panorering? Att jag en gång lärt mig tekniken och sedan övat lite till är långt ifrån samma som att jag kan det och än mindre lika med att jag kommer att klara av det. Därför tog jag en promenad med kameran en kväll för att testa och se om jag skulle glömma det där med panorering eller om jag kunde fortsätta att leka med tanken.

Någon höjdarbild blev det nu inte. Bakgrunden är inte den bästa eftersom den delvis är ljusare än motivet som inte är världens roligaste, men jag följde minsta motståndets lag och tog vad som låg nära till i omgivningarna. Husen är inte heller bra att ha där, men nu var det ju en övningsbild och jag tror jag törs fortsätta att leka med mina panoreringstankar. Om det nu verkligen blir av är en annan femma.

Med detta var jag nöjd och hade inte en tanke på att lägga ut den, men när jag sedan fann texten panorering följa det rörliga objektet med lång exponeringstid och få suddig bakgrund – TRY IT! i en kommentar så kan jag lika gott lägga ut ett bildbevis på att jag redan givit mig in på det. Härmed anser jag det vara bevisat. Någon som opponerar sig?

9 svar

  1. eiko

    Jag fotar inte särskilt mycket, men tåg är rätt kul att fotografera. De tillhör ju ingen – eller tja, men jag tror inte att SL bryr sig särskilt mycket om att jag tar någon bild då och då. Annat är det att fota människor, hus och liknande. Dessutom är det ganska lätt att få till en tågbild.
    (Eller så är det bara för att jag gillar tågbilder? Haha.)

    27 april 2009 kl. 20:22

  2. tusse

    Ja så skall det se ut 🙂 Panta rei!

    27 april 2009 kl. 22:42

  3. Staffan H

    Eiko: Det är fullt tillåtet att fotografera tunneltåg, pendeltåg och bussar mm och de kan vara riktigt trevliga och vackra motiv. 🙂

    Tusse: Tack! Det gäller att ha flyt… 🙂

    28 april 2009 kl. 01:59

  4. Eftersom jag inte hade en aning om vad panorering var för något är jag glad för beskrivningen som du kom med på slutet. Forstätt panorera du.

    28 april 2009 kl. 10:11

  5. Staffan H

    Skogsnuvan: Ska bli! 🙂

    28 april 2009 kl. 10:25

  6. Det är kul att testa panorering. Jag och min karl stod och panorerade bilar utefter motorvägen tidigare. Konstigt nog var det många bilister som plötsligt sänkte farten betydligt när de fick syn på oss 😉

    Då och då försöker jag mig på panorering på flygande fågel. Det är riktigt knepigt. Stora långsamma fåglar som flyger rakt som svanar och gäss är lite lättare.

    29 april 2009 kl. 13:22

  7. Staffan H

    Sonja: Håller med! Jag gjorde ytterligare några test igår. Förstår inte varför bilisterna reagerade som de gjorde. ”Fartkameror” hade ni förvisso med er, men inte på det sätt de trodde. 🙂

    Jag kan tänka mig att panorering funkar bättre på större fåglar som inte ”svirrar omkring” på samma sätt. Precis som du antyder är det också en fråga om övning. Vissa motiv fordrar en hel del träning innan man lyckas få dem som man vill ha dem. Desto gladare blir man när man lyckas och det är de bilderna och stunderna man ska räkna. 😀

    29 april 2009 kl. 23:58

  8. Hi, interesting post. I have been wondering about this topic,so thanks for writing. I’ll definitely be subscribing to your posts. Keep up great writing

    6 maj 2009 kl. 10:14

  9. Staffan H

    With this—Days: Hi, welcome and thanks for stopping by and for your encouraging words.

    7 maj 2009 kl. 02:36

Kommentera

