Värre än vanligt…

Jag gick nästan på det!

ratta

Promenerade Hornsgatspuckeln fram i godan ro, när jag plötsligt fick syn på en råtta. Blä vad äckligt! Sedan började hjärnan arbeta också. En råtta som sitter i godan ro mitt i eftermiddagsrusningen med fullt av bilar och folk i rörelse runtomkring – nä, det stämmer inte!

Det var mycket riktigt ingen levande råtta utan ett konstverk, men den är så naturtroget och skickligt gjord att man lätt tar den för livs levande. Undrar hur många som hoppat högt när de fått syn på den kvällstid?

nit

Nåja, det kan som synes även vara kul att gå på en nit ibland. Det tyckte tydligen den här spontankonstnären som passade på att försköna järnvägsbron vid infarten till Stockholm C söderifrån.

7 svar

  1. Jag tycker om den där spontana ”konsten”. Att någon ser en utveckligsmöjlighet i vardagen, som andra kanske inte ser.

    Och råtta. Humor som får folk att haja till. Gillar!

    30 april 2009 kl. 08:33

  2. Och tack för att jag fått min skräckla tillbaka!!!

    30 april 2009 kl. 08:34

  3. Staffan H

    Mira: Ja, när det blir så roligt och oskyldigt som användandet av nitskallarna kan man ju inte annat än tycka att ”spontankonsten” är ok. Less is more, heter det ju. 🙂

    Råttan gillar jag också. Den var både rolig och mycket skickligt gjord.

    30 april 2009 kl. 11:12

  4. Mr Bo

    Svansen ringlar sig lite för mycket, råttor har inga muskler i svansen så dom kan inte röra på den som tex hundar och katter (f.d. mälteri-arbetare). Annars är den väl ganska verklighetstrogen, om än något väderbiten.

    1 maj 2009 kl. 05:25

  5. Staffan H

    Mr Bo: Du har då verkligen skarp blick! 😀

    1 maj 2009 kl. 10:51

  6. Säger som Mira, att spontankonsten är så härlig!
    Det här var två bilder som jag verkligen blev glad av 🙂 Tack för det!

    1 maj 2009 kl. 23:04

  7. Staffan H

    Christina: Den här spontankonsten var verkligen rolig och det gläder mig att det roliga med den även och uppenbarligen följde med i bilderna.

    2 maj 2009 kl. 16:25

Kommentera

