Värre än vanligt…

Förorter med stil

Höd

Femtiotalets förorter byggdes inte bara enligt principen att varje ort skulle ha ett eget litet centrum där det man dagligdags behövde skulle finnas. Minst lika viktigt verkar det ha varit att markera var man befann sig. Områdets namn och symbol skulle synas dag som natt. Energi lades inte bara ner på den ljusa idén om att upplysa allmänheten om var de råkade befinna sig i mörkret, utan även på den grafiska formgivningen. Jag ska samla på mig några förortsnamn med tillhörande skyltar. Snart kommer de på bloggen!

8 svar

  1. Kul! Ser fram emot att se fler skyltar!

    9 maj 2009 kl. 23:14

  2. Den skylten ser jag minst en gång i veckan när jag skjutsar min dotter till orkesterträningen. Den syns verkligen vida omkring.

    9 maj 2009 kl. 23:48

  3. Staffan H

    Libby: De kommer rätt som det är. 🙂

    Kersti: Just Högdalens skylt syns lång väg, men jag ska försöka fånga de lite mer diskreta också.

    10 maj 2009 kl. 03:01

  4. Peter

    Jag bodde i Högdalen några år som barn och kul att den välbekanta skylten fortfarande finns kvar.

    10 maj 2009 kl. 05:53

  5. tusse

    Glöm inte Råcksta och Bandhagen!

    10 maj 2009 kl. 13:01

  6. Staffan H

    Peter: Det är det som är det roliga med flera av den tidens förorter – de har behållit skyltarna och den grafiska profilen (för att använda moderna termer). Mina kusiner bodde i Rågsved, så jag har också sett den där skylten ”så länge jag kan minnas”.

    När jag fick ett förstahandskontrakt var det till en då nybyggd lägenhet i Rågsved. Vinterkvällar kunde jag se ”Högdalstuppen” från min balkong, så den var en del av den så kallade utsikten.

    Tusse: Nej, jag lovar. 🙂

    10 maj 2009 kl. 13:28

  7. Peter

    De flesta förorter har väl bevarat sina skyltar hoppas jag. Farsta? Vällingby? Råcksta? Måste kolla nästa gång jag besöker dessa centrum.

    10 maj 2009 kl. 18:29

  8. Staffan H

    Peter: Ta med dig kameran när du besöker dem. Det låter halvkryptiskt, men snart kommer du att förstå varför… 🙂

    11 maj 2009 kl. 03:31

Kommentera

