Värre än vanligt…

Dagens skogspromenad

Dag 1

Det luktar, blommar och grönskar lite här och var nu. Idag bestämde jag mig för att ta en promenad innan arbetet i trädgården. Jag kan ju inte jobba för jämnan. Naturligtvis fick kameran följa med och det bland det första jag träffade på ser du ovan. Känner du hur det doftar?

Dag 2

Man brukar ju tala om Bångbrodalen och bilden avslöjar nog en hel del av varifrån uttrycket kommer. Samtidigt tror jag att det har sina fördelar att lägga ut en bild som denna, för Bergslagen är inte bara djupa skogar med lite bebyggelse här och var. Det finns även ett öppnare landskap, vilket jag också tycker är viktigt att framhålla. Någon gång ska jag ge mig på att fotografera det och lägga ut det på bloggen så ni kan få uppleva skillnaden.

Dag 3

Som synes växer det även i dikena. Ser nästan ut som sparris, men det kan det inte vara!

Dag 4

De här gula blommorna som växer intill känns mer naturliga i ett dike på något sätt. Be mig inte förklara varför, men jag tror det har något att göra med vad man fått för uppfattning om hur saker och ting ska vara. Förresten, apropå gula blommor – jag såg faktiskt några tussilago vid vägkanten, men de flesta började se lätt överblommade ut.

Dag 5

Trädrötter bildar spännande mönster på marken. Det gäller att se var man sätter fötterna någonstans.

Dag 6

Skogen spelar sig i en vattensamling.

Dag 7

Konstigt egentligen… Jag kan trivas och känna mig lika inspirerad ute i skogen där vindens sus i trädens kronor och fågelsång utgör de främsta ljuden som på ett bullrigt, rörigt och brusigt Sergels torg mitt i Stockholm city. På båda ställena kan jag ägna timmar åt att promenera och fotografera. Motiv saknas inte någonstans. Det känns som om jag är en lyckligt lottad person.

7 svar

  1. Alltid lika fint med dina Bångbrobilder. Om du kikar in hos mig hittar du dammen.

    17 maj 2009 kl. 17:12

  2. Jag skulle kunna tänka mej att dina vattensparrisar är sjöfräken – nej, inte sjöfröken!

    Och även jag kan känna igen det här med att vara både stad och land, på samma gång. Fast jag tror att landet överväger för min del. Den absoluta nödvändigheten av att få känna gräs under fötterna och ljus och rymd runtomkring.

    Ja, jag känner hur det doftar. Skog, mylla, uppvaknande vatten och hägg…

    17 maj 2009 kl. 19:14

  3. Jag gissar att de gula blommorna är Kabbleka.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kabbleka

    17 maj 2009 kl. 20:03

  4. Nä, inte sparris – rävrumpor ju!
    Nån sorts fräken, svårt att säga vilken. Men rävrumpa är ett mkt roligare namn och innefattar alla sorter. =)

    17 maj 2009 kl. 21:03

  5. Staffan H

    Lilla B: Tackar – roligt att du gillar mina bilder! 🙂

    Mira: Sjöfräken, eller någon sorts fräken, låter troligt i mina öron.

    Bara att komma dit upp gör att jag upplever rymd omkring mig. Huset är större än lägenheten och så trädgården till detta. Det där med gott om luft och rymd är nog det enda jag blivit bortskämd med och behovet sitter i.

    Så var det alla dofterna. Bara att stiga ur bilen när man kommer dit om kvällen kan vara en doftupplevelse man inte kan få i Stockholm eller i någon annan storstad. Mmmm…

    Maj Korner: Tack för tipset. Jag har en känsla av att jag borde ägna lite tid åt att studera växter ordentligt – inte bara fotografera dem. 🙂

    Kicki: Rävrumpa – vilket roligt namn! Någon sorts fräken låter troligt.

    17 maj 2009 kl. 22:38

  6. Kabelekan vill ha det fuktigt om fötterna och som du säger växer den väldigt ofta i diken. Den är blank och gul och fin.

    18 maj 2009 kl. 08:27

  7. Staffan H

    Skogsnuvan: Tack för den informationen. På den växtplatsen är alla de kriterier du nämner uppfyllda. Vackert gul och blank var den också, så då borde det vara sådana jag såg. *Asfalt känner jag åtminstone igen* 😀

    18 maj 2009 kl. 21:49

Kommentera

