Värre än vanligt…

Årets första flottbesök

Flotta 1

Stockholm brukar under sommarhalvåret gästas några gånger av representanter för främmande länders marina krafter. Förra året gjorde USA och England strandhugg här och först i hamn i år var vår egen flotta som därtill visar upp sig med besked.

Jag vill inte kalla det för tradition, men eftersom jag ofta har vägarna förbi Skeppsbron blir flottbesök gärna byten för min kamera. Ofta brukar jag se dem när jag går över Strömbron, men den här gången var jag mer intresserad av att kolla in ångbåtarna för att utröna om de börjat sommarseglationen ännu. Alltså blev det en rejäl överraskning när jag plötsligt såg krigsfartyg ligga vid kaj.

Till att börja med såg jag bara några fartyg, varav ett uppenbarligen förtöjt med aktern mot kaj. Konstigt tyckte jag, för de har väl knappast några Ro/Ro-fartyg med akterramp för lastning och lossning? Jag skulle snart få reda på orsaken till varför de lagt till på det viset.

Flotta 2

Så här såg orsaken till HMS VISBORGs förtöjning ut; det låg en ubåt utefter ena fartygssidan.

Flotta 3

Bakom HMS VISBORG gömde sig ännu fler fartyg tillhörande marinen. En krigslist så vi inte ska fatta hur många fartyg de bullat upp med förrän det är för sent?

Idag passerade jag återigen platsen och det såg ut att vara någon form av öppet hus för allmänheten. Alla fartyg var försedda med prydliga anslag som talade om dess namn mm, men eftersom jag hade ett bestämt mål brydde jag mig inte om att titta närmare på fartygen.

Eftersom jag har ett förflutet på rederikontor är jag mer intresserad av handelsfartyg än krigsfartyg. Stena Bulk besökte Stockholm för ett par år sedan med ett av sina nybyggen. Det enorma fartyget låg ute på Strömmen, men då hade jag ingen digitalkamera eller konventionell kamera till hands, så det blev tyvärr inga bilder från det anlöpet och jag måste erkänna att det retar mig lite grann.

Flotta 4

Plötsligt såg jag en möjlighet till en lite annorlunda bild och vem kan motstå en sådan chans? Jag kunde det absolut inte och att en och annan förmodligen kommer att beskylla mig för hädelse, eller åtminstone något i den stilen, stör mig inte.

Update: Jag hörde på Radio Stockholm att imorgon lördag 23 maj är det Marinens dag, vilket bland annat innebär att allmänheten är välkommen ombord på fartygen mellan 10:00 och 14:00.

7 svar

  1. Sk-t också, jag som gillar krigsfartyg visste inte om det här, har varit ledig idag och läser detta kl 19,30. Självklart jobbar jag hela dagen i morgon.
    Men jag har hunnit med en massa akvariefixning i alla fall.

    22 maj 2009 kl. 19:27

  2. Staffan H

    Sonja: Lagen om alltings dj-lighet kallas visst fenomenet. Du får trösta dig med en laddning fixade akvarier. Det är inte fy skam det heller. 😉

    23 maj 2009 kl. 02:38

  3. Nej det behövdes verkligen, och skeppen kommer igen. Men lite förargligt är det 😉

    23 maj 2009 kl. 09:46

  4. Mr Bo

    Jag trodde svenska flottan hade åkt till Somalia’s kust, för att skydda handelsfartyg mot pirater? Dom har mer än en båt alltså? Och dom har inte skickat ubåten?

    24 maj 2009 kl. 21:05

  5. Staffan H

    Mr Bo: Sssssch! Inte så högt. Jag tror inte att flottan vill att sådan känslig information ska läcka ut i bloggvärlden. 🙂

    25 maj 2009 kl. 01:01

  6. Mr Bo

    Oops! Sorry. Dom skickar två sjöofficerare (kommendörkaptener?) härifrån, dom ska vara samordnare och strategiska rådgivare.

    28 maj 2009 kl. 16:08

  7. Staffan H

    Mr Bo: Internationellt samarbete är bra och pirater är ett internationellt problem. Alla länder är betjänta av att deras handelsflottor kan utföra sin transportuppgift säkert. För övrigt sköt den svenska styrkan varningsskott med kanon och fångade några pirater härom dagen.

    29 maj 2009 kl. 01:04

Kommentera

