Värre än vanligt…

Tankar på väg hem från jobbet

Fkt

Dagen började med regnväder, men på eftermiddagen bröts molntäcket upp, solen tittade fram så smått och rätt som det var blev hela himlen blå. De sista varven körde jag i eftermiddagssol och vårligt vacker natur. Känns som en icke beskattningsbar löneförmån och det gäller att försöka insupa alla synintryck så här års och njuta av livet.

Att förtränga störande inslag är också en viktig del i överlevnadsstrategin. Vi är visserligen rätt väl förskonade på mitt jobb, men jag börjar mer och mer undra hur vi beter oss i vad som brukar kallas den offentliga miljön. Jag vet att jag låter gnällig, men det finns anledning att reflektera och ifrågasätta.

Det talas varmt för att vi ska åka kollektivt och värna om miljön. Jag åker gärna kollektivt, men vad är det för miljö vi erbjuds där egentligen? Igår kväll ställde sig en inte helt nykter fullvuxen karl och kissade vid en av uppgångarna på Gamla stans tunnelbanestation. Inte särskilt diskret och absolut inte trevligt vare sig med beteendet eller pölen.

Hur ser det ut inne i vagnarna? En fredag- eller lördagkväll är det ganska skräpigt och trist. Sju dagar i veckan är det massor av skobeklädda fötter på sätena, man tar upp platser genom att ställa ryggsäcken, plastkassen eller väskan på sätet intill. Ett annat sätt att ta upp plats är att lägga det ena benet över det andra och låta benet i fria luften ta upp benutrymmet för sittplatsen mitt emot eller bredvid. Reser man på tider då det är få resande är det helt i sin ordning, men vad är det som är så svårt med att slänga en blick omkring sig när folk stiger av och på och maka ihop sitt pick och pack och sig själv om så behövs?

En annan platstjuv av rang är de hjulförsedda små resväskorna. De är väldigt praktiska och bra, men naturligtvis tar upp sittplatser när de ska göra sina ägare sällskap vid sätet. Här är det också delvis en fråga om en konstruktionsmiss. På ritbordet har man utgått från att alla åker tunnelbana utan handbagage i någon form och har istället prioriterat största möjliga antal sittplatser. Rätt tänkt i teorin, men inte fullt så lyckat i verkligheten.

Några av de gamla vagnarna byggdes om på prov. Jag har bara åkt med en sådan en gång. Först undrade jag vart alla sittplatserna hade tagit vägen, för de var få till antalet. Sedan tänkte jag till och insåg att det är nog så här en tunnelbanevagn ska se ut för att fungera för dagens behov. Barnvagnar, reseeffekter, träningstrunkar och ryggsäckar hör inte till ovanligheterna och då bör fortskaffningsmedlen vara anpassade efter detta och sittplatserna användas av dem som behöver dem bäst.

Det är just här vi når problemets kärna, nämligen bristen på hänsyn och ansvar. Allt förutsätter att var och en tar ansvar för sig och sina handlingar och det uppfostras vi till, liksom att visa hänsyn. Vart tar de normerna vägen sedan? Börjar vi avskärma oss mer och mer från omvärlden? Mantrat ”Lämna plats för avstigande” har jag vuxit upp med och det försöker jag fortfarande göra.

Problemet är bara att när kusten verkar vara klar och jag stiger på tunnelvagnen blir jag halvt om halvt nedmejad av ett antal som suttit i sin egen värld och inte haft någon aning om att de kommit fram förrän det nästan är för sent. Visst är det mänskligt att sitta i tankar ibland, men antalet ökar ständigt. Personligen tror jag bara att det är nyttigt att vara närvarande i nuet.

Att ta ansvar ja… En underlig inställning som breder ut sig är att det alltid är ”någon annan” som kan, ska eller får bli den som till sist fixar eller tar hand om saken och allt mer sällan den som orsakar det hela. Det är ingen bra utveckling. Ska inte människor gamla nog att resa själva kunna lägga skräpet i en papperskorg, se om någon behöver platsen man ställt sin väska på eller inte störa genom högljutt prat i mobilen eller sinsemellan, alternativt spela musik via mobilens högtalare utan att det behövs vakter eller värdar som gör vad de kan för att resan ska bli trevlig för alla?

Var har vi hamnat om 10 år? Upprätthålls trevnaden då medelst ”batongnissar”? Det är en utveckling vi inte ska ha! Tyckte mig se i en tidning idag att klotter och vandalisering kostar SL 120 miljoner om året. Tänk vad mycket bättre och nyttigare saker de pengarna skulle kunna användas till och vad trevligt det skulle vara för alla.

Nog med gubbgnäll för idag!

9 svar

  1. Den stora egoismen breder ut sej. Vad den kommer sej av kan man ju spekulera över. En massa jag som bara bryr sej om sej själva och samtidigt skriker ut sin längtan att bli sedda.

    Små ensamma barn…

    Och nej, batongnissar vill vi inte ha. De små ensamma jagen kommer en dag att vakna upp och undra vad det är för egoistisk generation som bara brer ut sej och brer ut sej…

    24 maj 2009 kl. 14:13

  2. Mr Bo

    …största möjliga antal sittplatser… Jo det verkar vara ledstjärnan i Stockholms kollektivtrafik. Titta tex på dom blå låggolvs-Mercedez-etanol-ledbussarna, där har dom verkligen ansträngt sig för att klämma in så många säten som möjligt. Benutrymme? Nej, du får sitta med knäna under hakan! Pratade med Ragge T en gång om A32’s saknade dörr. Han tyckte inte det var någon bra ide att sätta dit dörren ”för då skulle 4 sittplatser försvinna”. Kortare hållplatsuppehåll pga snabbare pass.-utväxling och plats för fler (stående) passagerare var inte tillräckliga argument, dom 4 sittplatserna var viktigare. Här gjorde dom tvärt om, tog bort 4 sittplatser för att få plats för 10 stående på samma yta.
    Mera hyfs och fason i kollektivtrafiken – Du har inget hopp om att Hong Kong-bolaget ska kunna styrsla upp stockholmarna lite, få dom att bära sig åt som folk? Det tror inte jag heller. Det där med att trycka in folk i vagnarna tror jag inte är en bra ide i Stockholm, inte med den mängd ficktjuvar som härjar där.

    24 maj 2009 kl. 20:54

  3. Jag skulle oftare åka kommunalt om det inte kostade så mycket. För mig är det absolut ingen idé att köpa månadskort så en resa fram och tillbaka kostar då 45 kr. Då tar jag hellre bilen. I bilen får jag dessutom garanterat sitta.

    Att folk brer ut sig struntar jag i, om man visar att man tänker sätta sig så flyttar de sig eller sakerna. Då är det värre när det inte finns platser. För att någon skulle resa sig känns som en utopi, iaf på tunnelbanan.

    24 maj 2009 kl. 21:14

  4. Staffan H

    Mira: Fenomenet har många bottnar och du belyser en av dem väldigt fint. Jag tror det är mycket av ett storstadsfenomen.

    Mr Bo: Jo jag känner till de bussarna. Det hör inte till mina favoriter om jag säger så. Har man tagit bort fyra sittplatser i vagnarna? Skedde detta sedan alla förlängts? Verkar vettigt med tanke på trycket. Har själv stått från Abbey Street till Red Cow ett antal gånger. Det går det med och nu drabbades jag av plötslig ”hemlängtan” igen.

    Hyfs och fason? Tja, man kan använda många olika benämningar. Jag ser det mest som missad hänsyn, om- och eftertanke eftersom man inte reser ensam. Sådana signaler ska nog komma från beställaren och inte från trafikutövaren, annars blir de förstnämnda purkna.

    Maj Korner: Nu vaknade en liten reklamnisse i mig. Häromåret visade en undersökning att Stockholms län hade Sveriges näst billigaste kollektivtrafik.

    Nu beror ju inte val av färdmedel endast på priset. Vart man ska och vad man ska göra är det som ska styra. Är bilen det mest praktiska och bekväma ska man inte skämmas för att man tar bilen för den/de resan/resorna. Att vara rigid i sitt värnande om miljö, eller vad man nu vill anföra för skäl, löser inga problem; snarare skapar det problem för en själv.

    25 maj 2009 kl. 00:55

  5. Bara en kort kommentar från en som ibland åker buss jag man kan få ha halva bussen för sig själv.
    Det var en tjusig bild på de knallblå vagnarna så utsidan är ju snygg i alla fall.

    25 maj 2009 kl. 07:55

  6. Hörru reklamnissen, det hjälper inte att det är billigt i jämförelse med andra ställen. 🙂 Det som skulle få mig att ompröva beslutet att åka bil är att det vore _betydligt_ billigare att åka kommunalt. För så länge det kostar mer än bilens bensin kommer jag inte göra det. Bilen måste jag ha ändå så det där med att räkna med försäkring och skatt när man räknar bilkostnader biter inte på mig.

    25 maj 2009 kl. 10:55

  7. Staffan H

    Skogsnuvan: Kvällsolens strålar reflekterades tillbaka mot skuggsidan och det gav den de mättade, fina färgerna. Att vagnarna är rätt nytvättade efter vintern bidrar förstås också… 😉

    Maj Korner: Du får ta upp frågan med ditt trafiklandstingsråd. 😉

    25 maj 2009 kl. 11:56

  8. Mr Bo

    Jo, det stämmer, sittplatserna försvann i samband med att RC-vagnarna förlängdes. 4 sittplatser i varje ända försvann, en 4-grupp vända mot varandra vid dom där ”ändalykts-stöden”. Det blev ”längs-med”-fällsäten där istället, och om dom inte änvänds så är det plats för cirka 10 stående på samma yta. Även vagnar i SF fick samma förändring.

    28 maj 2009 kl. 05:18

  9. Mr Bo

    3:e nya vagnen har kommit så nu har vi 5001, 5002 och 5003 i SF. Det börjar bli trångt där, 18 vagnar i en depå med uppställningsspår för 12!

    28 maj 2009 kl. 05:21

Kommentera

