Värre än vanligt…

Äppelblom

Äppelblom 1

Det är nog tredje året i rad som jag tar några bilder på äppelblommorna. I år måste jag naturligtvis testa och se hur de blir när de fotograferats med makroobjektivet. Blommande äppelträd betyder mer än blott ett blommande äppelträd. Det betyder att våren snart övergått i försommar, vårblommorna över överblommade, det blir semester och förhoppningsvis hyggligt väder. Det betyder också underbara dofter från trädgårdarna om kvällarna och ljusa nätter.

Eftersom det var Mors dag, tog jag sekatören och klippte av en laddning syrener och så var buketten till mamma fixad. Slå lite blött papper runt de avklippta stjälkarna och stoppa ned den delen i en plastpåse så de skulle klara transporten till Stockholm. Det har sina fördelar med en trädgård.

Det gäller också att ha is i magen. Min clematis Jack Manii såg ut att ha dött under vintern, för det hände inte så mycket efter nedklippningen. Till Kopparberg kommer våren något senare än Stockholm och i år blev jag sen med vårbestyren i trädgården på grund av allt elände med huset. Att vattna som vanligt och se tiden an brukar förhindra ett och annat misstag. Nu kommer det upp nytt och grönt och jag gläds redan åt att få se dess vackra blommor i sommar.

En ros av sorten Nina Weibull har jag fått ersätta, för de blev aldrig nattade för vintern. När jag ändå var i farten, kunde jag lika gärna köpa fler rosor till rabatterna. Det blev två stycken Queen Elizabeth. I korgen, som inte räckte till utan fick kompletteras med ännu en kundkorg, hamnade sedan några små ettåriga växter att fylla ut tomrum och täcka mark med.

Sedan blev det gräsklippning, ogräsrensning och plantering resten av dagen. Kronan på verket blev en runda med vattenkannan och därefter kände jag mig ganska mör. Påföljande dag blev det sparsam ogräsrensning i trädgårdslandet – som skulle behöva en ordentlig omgång – och i rosenrabatten. Trädgårdslandet finns kvar till nästa gång och då kanske jag kan börja skörda rabarber om jag har tur.

När jag var ung hörde inte trädgårdsarbete till mina favoritsysslor, men nu uppskattar jag det och tycker om att vara ute och jobba i flera timmar. Stekheta sommardagar brukar jag förstås endast göra det allra nödvändigaste, men att få vara utomhus en fin dag är skönt.

Skönt ska det också bli när alla arbeten efter det djupfrysta huset är avslutade. Nu är hålet i köksgolvet lagat, men i gengäld har jag ingen köksmatta, för läckte gjorde det ju och betongen måste få torka, så det blev till att tassa omkring på det bara betonggolvet. Vet inte om de sätter in torkhjälp i form av fläkt under veckan som kommer. Om några veckor borde alla arbeten vara klara.

Sedan är det bara den stora nöten kvar att knäcka, nämligen ersättningsfrågan. Jag har på känn att det kan komma att bli en följetong, så det är bara att beväpna sig med uthållighet och envishet. Å andra sidan ser jag inte någon positivt eller konstruktivt i att måla fan på väggen, så jag lämnar raskt ämnet och funderar på att gå till sängs istället.

Äppelblom 2

Försöker trista tankar förjaga min nattsömn kan jag alltid tänka på de vackra äppelblommorna och sedan sova gott.

7 svar

  1. Maria

    Om det fanns tonåringar som uppskattade ogräsrensning skulle jag anta att dom var aliens… det är sånt som kommer med åren när ett maskrosjärn är mer intressant än en utekväll på stureplan!

    Nu ska jag försöka hitta till din bana. visste inte ens att det fanns en station som hette Lahäll…

    1 juni 2009 kl. 22:42

  2. Staffan H

    Maria: Det är sannolikt inte så många tonåringar som är trädgårdsintresserade, så ditt antagande blir säkert rätt i så fall.

    Det finns ingen station som heter Lahäll, men däremot en hållplats. Tyckte någon bloggade om examinering i Tri Jvg för några veckor sedan…? 🙂

    2 juni 2009 kl. 01:55

  3. Maria

    Hahahaha, jag har sagt ”hållplats” hela dagen men noterade inte ens att jag skrev ”station”

    2 juni 2009 kl. 03:59

  4. Staffan H

    Maria: Det man en gång lärt sig sitter åtminstone. 😀

    Lyckades missa dig med sådär 30 minuter; jag lämnade Nbp 0:03.

    2 juni 2009 kl. 10:54

  5. Äppelblom och Lahäll! Det är mina trakter det! 😉

    7 juni 2009 kl. 18:09

  6. Maria

    Lahäll verkar vara stället där alla finns 😉

    7 juni 2009 kl. 18:40

  7. Staffan H

    Mira: Det är trevliga trakter!

    Maria: Vi lever ju i en krympande värld… 😉

    7 juni 2009 kl. 23:34

Kommentera

