Värre än vanligt…

Dagen efter nationaldagen

ND 1

Det var stort nationaldagsfirande, men jag missade det mesta av två anledningar. Den första var att jag jobbade större delen av dagen, den andra var att det 6 juni även är mina föräldrars bröllopsdag och i år var det 50 år sedan de gifte sig och därför blev det guldbröllopsmiddag för familjens del. Firade något gjorde jag i alla fall.

ND 2

På själva dagen tog jag mig fots från jobbet till den restaurang där middagen skulle hållas. Ungefär halvvägs fick jag anledning att undra över huruvida det var ett smart beslut eller ej, men då var det lite väl sent att tänka på andra färdsätt. Jag kom fram i tid.

I citykärnan var det avspärrningar för parader och annat och på Skeppsbron såg jag att man hade byggt upp en stor scen på vattnet. Mycket tjusigt och påkostat, tyckte jag då. Annat i byggnadsväg hade också kommit upp på själva kajen. Det hindrade visserligen, men vad gör det en dag som denna?

ND 3

Idag tog jag samma promenad, men nu var det naturligtvis inte lika mycket folk i rörelse på stan och på Stadion var det Bruce Springsteen som höll hov denna dag. Ok, att man inte hade lyft eller bogserat undan pontonerna på vattnet, men alla andra avspärrningar på Skeppsbron då?

Förklaringen fick jag av skylten ovan och jag måste medge att mitt humör sjönk flera grader. Vad i h-e? Ska man inte kunna promenera på Skeppsbron på en månads tid? Det låter nog fånigt, men jag tycker om att göra den promenaden och många turister gör det också.

Volvo betyder ”Jag rullar” men företagets latinska namn syftar numera inte bara på bilar utan tydligen även på segelbåtar som rullar i sjön. Med Volvo Ocean Race kanske de även får lite kulor att rulla in och det kan säkert behövas i kassa tider som dessa.

ND 4

På själva nationaldagen var det givetvis gott om avspärrningar för biltrafiken mot Skeppsbron, men även dessa fanns kvar dagen efter och lär nog vara det ett tag till. Så här såg det ut vid Slussen.

Den sjätte juni är vi för övrigt inte ensamma om att fira. I flera länder firar man början till slutet för andra världskriget, det vill säga dagen D och de allierades stora invasion av det ockuperade Frankrike. Monet som kommenterar här har skrivit en mycket intressant och läsvärd serie inlägg om detta. Du kan börja med att titta på ett inlägg om fransk teves reportage här. Vi hör och ser inte allt som händer i världen, den saken är klar.

6 svar

  1. Jag retar mig mest på att man stal annandag pingst så man fick en mindre ledig dag iår. Som du vet lever jag för de lediga dagarna. Skit

    8 juni 2009 kl. 16:51

  2. Staffan H

    Skogsnuvan: Jag tror inte att du är ensam om att vara irriterad över det. Där jag jobbar spelar det ingen större roll, men nog kan jag tycka att det är lite snålt att ta till sådana omfördelningar av allmänna helgdagar för att få till en nationaldag värd namnet.

    Sverige var ett av de få länder som inte hade någon nationaldag eller något nationaldagsfirande. Känns lite ovant men kul att vi äntligen fått en sådan. Det enda konstiga är som sagt att man var tvungen att sno en dag från en kristen högtid för att få till det.

    Nog vet jag att du lever för de lediga dagarna. Det tror jag att de allra flesta gör. Själv gläds jag åt var ledig dag. 😀

    8 juni 2009 kl. 23:54

  3. tusse

    Byggnaderna på bild 2 får mig att tänka på Kongresshallen i Berlin resp Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche-kopian som finns i en stad nära Berlin, har glömt vad den heter.

    9 juni 2009 kl. 00:08

  4. Staffan H

    Tusse: Det finns några byggnader man kan associera till i det här fallet. Den flytande scenen får mig att tänka på ett byggelement till operahuset i Sydney.

    9 juni 2009 kl. 02:01

  5. Mr Bo

    Volvo Ocean Race var i Galway förra helgen.

    12 juni 2009 kl. 08:42

  6. Staffan H

    Mr Bo: Och här pågår förberedelserna för att ta emot dem för fullt. Du får snart tillfälle att se med egna ögon.

    12 juni 2009 kl. 15:10

Kommentera

