Värre än vanligt…

En stålstad

Stad 1

Det första man blir blind på är ögonen och det äger sin riktighet. Den här staden i rostfritt stål måste jag ha gått förbi ett antal gånger utan att ha lagt märke till den förrän härom dagen. Den finns en bit in på Drottning Kristinas väg och man ska ha passerat det stora KTH-komplexet i dess början.

Stad 2

Efter lite letande lyckades jag även finna en skylt som sade att verket heter ”Kyrkby” och var från 1999. En av männen bakom verket var arkitekt, den andre uppgavs bara namnet på, liksom assistenterna. Smeden fick dock skylta med namn och titel. Är det någon form av konstnärligt projektarbete? Projektarbete och projektarbete – jag vet inte, för Statens kulturråd har tydligen ett finger med i verkets tillblivelse.

Stad 3

Här togs dock ingen hänsyn till det gamla talesättet om kyrkan mitt i byn. Jag hittade den i ett hörn. Mycket blänk i solen var det, men jag gillade idén och utförandet. Önskar bara att det fick stå på en plats där det kom mer till sin rätt och där fler kunde få uppleva det.

4 svar

  1. Det här tyckte jag om. Hade ingen aning om att det fanns ens. Tack för att du visade mej…

    9 juni 2009 kl. 18:26

  2. Staffan H

    Mira: Verket står i skymundan så man ser det inte förrän man nästan bokstavligen talat går rakt på det. Jag måste ha gått förbi det ett antal gånger utan att ha lagt märke till det. När jag väl upptäckt det, tyckte jag också om det.

    9 juni 2009 kl. 18:44

  3. Vilken rolig installation, den måste jag ju ha vandrat förbi någon gång utan ha sett.

    13 juni 2009 kl. 12:05

  4. Staffan H

    Sonja: Den var både rolig och ovanlig. Undrar hur det kommer sig att jag gått förbi den ett antal gånger utan att lägga märke till den?

    13 juni 2009 kl. 20:25

Kommentera

