Värre än vanligt…

Fler promenadfynd

Armeringsnät

En bit av ett betonggolv – det verkade ha varit någon sorts körramp för truckar eller liknande – upp till en annan avdelning. Huset som en gång fanns där är rivet, men golvet finns kvar. Betongens ytskikt är borta, så armeringsjärnsmattan tittar fram. Som synes procentade man, det vill säga blandade ut bruket med småsten, när huset byggdes. Det gjorde man förr, men det görs inte längre.

Gemensamt med förr och nu är att betongen ofta levereras färdigblandad till bygget. Vem minns inte forna tiders lastbilar med roterande och färgglada blandare? Idag finns de inte kvar och de bilar som levererar betong till dagens byggen pumpar vanligen över betongen dit den ska. Där försvann ett inslag i stadsbilden, men jag inbillar mig att det är rationellare och minskar risken för arbets- och förslitningsskador orsakade av lokala transporter på byggarbetsplatsen medelst skottkärra.

Staket

Ett trästaket vid en barack kan man också göra någonting av om man vill. Jag gjorde ett försök att närma mig motivet på mitt sätt genom att försöka lyssna till vad platsen vill säga mig. Det låter konstigt, jag vet, men vissa platser är verkligen kommunikativa för dem som har kamera och öra till att lyssna. Det är åtminstone min bestämda uppfattning.

2 svar

  1. Du har lyckats förmedla känslan här, med bara två bilder. Mycket gör också den monokroma färgskalan. Jag tycker mej se resten av platsen.

    Förresten. Det här med procentande. Hållbart och starkt men uschligt när man av någon anledning ska knacka ner det…

    10 juni 2009 kl. 09:52

  2. Staffan H

    Mira: Tackar och bockar! Jag tyckte bilderna kändes bäst som monokroma. Skulle inte vilja ge mig på att knacka bort sådan betong i större skala.

    10 juni 2009 kl. 11:09

Kommentera

