Värre än vanligt…

Fotografers list är stor

Foto 1

Vill man ha en viss bild får man oftast utrusta sig både med tålamod, uppfinningsrikedom och envishet. Den här mannen satt och väntade på att fåglar skulle komma inom räckhåll för hans kamera.

Foto 2

Trägen vinner, för en stund senare kom fåglarna dit han ville ha dem. Skylten var nämligen preparerad med ett par limpmackor högst upp och rätt som det var fanns det väldigt gott om fåglar att fotografera.

Själv är jag inte utan skuld när det gäller underliga beteenden i samband med utövande av fotokonsten. När jag tog spårvagnsbilderna för några veckor sedan gick jag omkring och spanade in hur många A30 som var tursatta och sedan jag fått koll på den biten räknade jag ungefärliga körtider och jämförde med ungefärliga promenadtider och tid till förfogande innan de skulle in i depån igen. Vad gör man inte för att få de bilder man vill ha?

9 svar

  1. Gillar den där noggrannheten. Önskar att jag hade mer av den själv. Är nog för ivrig och otålig. Blir mest snabba spontanbilder.
    Ha en skön helg!

    12 juni 2009 kl. 06:54

  2. Staffan H

    Slottsträdgårdsmästaren: Ivern och otåligheten känns igen! I mitt fall gäller att jag på sistone halvt om halvt börjat tvinga mig till en viss disciplin ibland, även om fotograferandet är en fritidssyssla för mig och jag till stor del är en spontanfotograf. Gamla hundar kan tydligen lära sig att sitta de också. 😀

    Trevlig helg till dig!

    12 juni 2009 kl. 07:28

  3. Barbro

    Du är skön Staffan med din tålmodighet och skrivande. I skrivande stund ler jag förnöjt. Ja, precis, vad gör man inte för skuggan och ljuset. Hade själv skojigt på lekplatsen och gungorna, när jag jagade skuggorna där. Eller fotograferingen i trappen, väntade hur solljuset skulle falla. Grannens pojk blev väldigt nyfiken när jag satt i trappen med storkameran.

    12 juni 2009 kl. 10:45

  4. Själv ser jag ut som nånsorts dansare… Eller utövare av tai chi, där jag långsamt kliver fram och tillbaka. Ett steg åt höger – ett steg åt vänster, fram igen, hukande, lutande, krypande… Fascinerande tillställning.

    Limpmackor!?

    12 juni 2009 kl. 10:55

  5. Det som ska göras ska göras ordentligt. Tålamod är nog en bra egenskap också

    12 juni 2009 kl. 12:45

  6. Det roligaste med fotografering idag är den digitala tekniken tycker jag. För man kan ta hur många ”rullar” som helst och bara knäppa på hur mycket man vill.

    Det gjorde jag förut också men uj vad det blev dyrt med framkallning och aldrig räckte de 36 bilderna till heller.

    Sen är det ju bara att slänga de bilder man inte vill ha och jobba lite med dem som är kvar. Det värsta är ju att det aldrig blir några riktiga album längre, det där med att skicka bilder för printning eller göra det själv kommer sorgligt nog på undantag.

    Min ”underlighet” när det gäller fotografering är att jag ALLTID fotograferar. Allt och överallt. I min omgivning går jag under namnet ”Mammarazzi” och alla har fått vänja sig genom åren att de blir fotade.

    Sen inser alla vad roligt det ändå är med bilderna när det gått några år!

    12 juni 2009 kl. 14:05

  7. Staffan H

    Barbro: Helt rätt – man kan ha roligt medan man väntar på rätt ljus, tillfälle eller vad man nu väntar på. Ibland blir folk nyfikna och kommer fram och frågar. Mig stör det inte, det brukar vara rätt trevligt.

    Mira: Alla har vi våra olika stilar när vi jobbar med våra kameror – det är slutresultatet som betyder något. 🙂

    Limpmackor var vad han hade lagt ut. Något säger mig att det borde finnas något bättre att locka sjöfågel med.

    Skogsnuvan: Tålamodet kommer till pass emellanåt.

    Monet: En bra beskrivning av den digitala fototeknikens fördelar tycker jag. Nackdelen om att bilder sällan tas ut i pappersform kan jag också instämma i. Det är ytterst sällan jag kommer mig för att beställa papperskopior.

    På den gamla konventionella filmtiden använde jag ofta diafilm. Det blev billigare och jag kunde därför ta fler bilder.

    ”Mammarazzi” var ett fyndigt namn! 😀

    12 juni 2009 kl. 16:28

  8. Ja vad gör man inte för en bild. Minns en gång i skärgården när vi försökte få en mås i solstrimmans ljus. Lite godsaker i vattnet skulle fixa det hela. Jag tror vi hade alla skärgårdens måsar hos oss innan vi fick bilden. Det var inte riktigt vad vi tänkt oss :).

    13 juni 2009 kl. 20:19

  9. Staffan H

    Kersti: Kul berättelse – tack! Jag har säkert också försökt arrangera bilder på olika sätt och konstaterat att det inte blev som jag hade tänkt mig, men jag kommer inte på något sådant tillfälle nu.

    13 juni 2009 kl. 20:29

Kommentera

