Värre än vanligt…

Glad och trevlig midsommar!

Fontän 1

Hmm, det borde förstås vara en typisk svensk sommarbild här och visst har jag sådana i lager, men de känns så allmänna och saknar det där extra i form av glädje och fest som utmärker midsommar. Tror jag i varje fall, är det kanske bäst att tillägga, för jag har i ärlighetens namn inte gått igenom precis alla sommarbilder.

Vad gör man då? Jag är ju som jag är, så jag hittar glatt på något annat istället. Eftersom jag en del av min barndom och hela min tonårstid var under sjuttiotalet skyller jag friskt ifrån mig och påstår att jag är präglad av Alternativ jul och andra alternativa sätt att fira helg och högtid på. Att varken jag själv eller någon i släkten någonsin tänkt en endaste liten tanke åt det hållet talar jag tyst om.

Fontän 2

Alltså lägger jag ut det festligaste och färskaste i bildväg jag hittade. För övrigt tycker jag att bildvalet är utmärkt med tanke på vad för sorts väder vi haft på sistone. Vad det föreställer och var jag har varit? Gatufotografen Staffan säger kryptiskt att äpplet faller inte långt från trädet, det vet Isaac Newton garanterat. Ja ok då, det är fontänen på Sergels torg på mitt sätt.

Med detta vill jag önska alla bloggläsare en riktigt

SKÖN, GLAD OCH TREVLIG MIDSOMMAR!

 

9 svar

  1. Ha en skön midsommar Staffan och jag hänger med hela tiden på din blogg under dina vandringar i huvudstaden och tycker att du visar Stockholm på ett både spännande och intressant sätt. Själv hinner jag inte med Stockholm så mycket som jag skulle vilja just nu.

    19 juni 2009 kl. 10:16

  2. Barbro

    hej! coola bilder av vattnet Staffan. Midsommar är över-reklammerat. Likså Jul. Påsk. Pingst. ajaj, är ej traditionsbunden. Finns andra sätt att fira in 21 juni, sommarsolståndet. ha det så gott staffan i helgen.

    19 juni 2009 kl. 11:54

  3. Staffan H

    Slottsträdgårdsmästaren: Tackar så mycket, roligt att höra. Lite draghjälp har jag av att det är min hemstad jag visar. Livet som turistande fotograf är lite svårare.

    En skön midsommar till dig med!

    Barbro: Jag kan hålla med om att firandet av våra storhelger har slagit över lite. Det viktigaste tror jag är att man unnar sig att fira genom att sätta lite guldkant på tillvaron. Vad det begreppet innefattar är upp till var och en att bestämma.

    Ha en skön och trevlig helg!

    19 juni 2009 kl. 12:37

  4. boatpastor

    Ha en fin Midsommar! Kram. Båtpastorn, Färjan-Ruth.boatpastor.wordpress.com

    19 juni 2009 kl. 17:39

  5. Vill man ha majstång, sill och nubbe så ska man få det, men det viktigaste den här helgen är nattens magiska ljus och skymningens förundran…

    En riktigt fin midsommar till dej min bloggvän!

    19 juni 2009 kl. 18:27

  6. Från byn i Bergslagen önskar jag dig en fin midsommar! Här är sommaren för tillfället lite vrång – det har haglat, regna,t åskat och varit strömlöst idag.

    19 juni 2009 kl. 19:22

  7. Staffan H

    Boatpastor: Tack – detsamma önskar jag dig.

    Mira: Instämmer och tack detsamma till dig, bloggvän där.

    Lilla B: Hu, har det varit sådant väder där? En trevlig midsommar vädrets makter till trots.

    19 juni 2009 kl. 21:03

  8. Peter

    Det bästa med midsommaren är just att vi firar sommaren, och det är ju en bra anledning. Att det sedan blir en massa ”måsten” för många, precis som med julen, gillar inte jag heller. Fast jag är ju förskonad från sånt 🙂

    Det enda som suger för mig den här lediga helgen är att vädrets makter satte stopp för mycket fotande som jag planerade att göra, vilket är synd.

    Ha en fortsatt fin helg!

    20 juni 2009 kl. 23:47

  9. Staffan H

    Peter: Visst är sommaren en bra sak att fira. Jag hoppas på bättre väder snart. Idag fick jag uppleva en fin svensk sommarkväll i Kårsta och njöt för fullt av den. Hoppas nu att söndagen bjuder på bättre väder. En fortsatt fin helg till dig också!

    21 juni 2009 kl. 01:59

Kommentera

