Värre än vanligt…

Den hämningslöse bildbloggaren slår till på nytt

Rhk 1

Eller ”Nyfiken på Riddarholmskyrkan” om man så vill!

Idag var det för omväxlings skull drägligt väder ute. Detta måste ju firas med besked, så alltså tog jag min kamera och gick ut på stan en sväng. Trots det fina vädret fann jag inte så många motiv som lockade mig och hittade jag något ovanligt och kul stod solen fel i förhållande till den bild jag ville ta. Den sol man längtat efter kan understundom sabba tillvaron för mig som fotograf.

Efter att ha funderat över denna för mig lite ovana situation, bestämde jag mig för att bege mig till Riddarholmen. Enligt min uppfattning är det lite av en undanskymd oas och hittar man inget speciellt finns det alltid båtar på Riddarfjärden och busslaster med turister som går att göra något kul med. Dessutom tyckte jag att jag kunde lapa lite sol när jag ändå var ute.

Sedan jag njutit av solen ett tag kändes det som att det var dags att börja jobba. Ett motiv här och ett motiv där emellanåt. Idag ville jag lite mer än så och så gick det som det gick – jag fick för mig att börja fotografera Riddarholmskyrkan.

Att det finns lättare uppgifter att ge sig in på än att fotografera kyrkor i innerstaden har min fotograferande kollega Peter (länk till höger) och jag konstaterat. Jag löste problemet på mitt vis genom att fotografera delar av den. Barnets nyfikenhet, du vet – plocka isär och se hur det ser ut. Dock behöver jag inte gå så långt som till att försöka ta reda på hur det ser ut inuti. Det vet jag redan, för jag har varit där. Om jag inte missminner mig råder det dessutom fotograferingsförbud därinne, så där blev jag snuten på den konfekten.

Rhk 2

Riddarholmskyrkan visade sig vara en mycket intressant byggnad att fotografera. Massor av spår från olika tider finns likt kvarlämnade meddelanden i fasaderna och efter några minuter var jag som förhäxad och upptäckte nya saker hela tiden.

Rhk 3

Turisterna fick se något märkligt alldeles gratis, nämligen en Staffan som ömsom påminde om den där hackspetten i Kalle Anka på julafton, ömsom utförandes kameratango utan musik – ett steg framåt och två bakåt ungefär – för att ibland stå alldeles stilla och titta på en vägg medan han kliade sig i huvudet. Apberget på Skansen vore kanske en passande adress för mig? ”Ge mig en banan / så ska du få se på fan”…

Rhk 4

Jag kom hem med en hemskans massa bilder och hade svårt för att välja och vraka bland dem. Därför blev det ovanligt många bilder i det här inlägget. En av mina fotolärare lyckades få mig att inse att ”less is more” men nu har jag tagit mig ett återfall med besked och låter bilderna tala för sig själva i resten av inlägget. Ber således om ursäkt för att det kan ta sin tid att ladda upp alla bilderna i inlägget, men kul hade jag.

Rhk 5

Rhk 6

Rhk 7

Rhk 8

Rhk 9

Rhk 10

Rhk 11

Rhk 12

Rhk 13

Rhk 14

Rhk 15

Rhk 16

12 svar

  1. Alla fina fönster som finns med färgat glas och olika former. Fint fint.

    23 juni 2009 kl. 07:38

  2. Barbro

    Kvart över fem, bra eftermiddagsljus, nära den blå timmen vad gäller sommaren. Har upptäckt att, lite senare på kvällen blir skuggan mycket mjukare. Fönsterna blev bra med alla speglingar.

    23 juni 2009 kl. 09:23

  3. Staffan H

    Skogsnuvan: Kyrkans fönster är mycket vackra när man tar sig en närmare titt och många rutor med gammalt glas finns kvar liksom vackra glasmålningar som inte går att fotografera utifrån.

    Barbro: Kvällsljus om sommaren kan bjuda på väldigt mjuka, fina skuggor och fint ljus. Sommar och sol må vara skönt, men ibland är ljuset stenhårt.

    23 juni 2009 kl. 11:07

  4. Oj vilka fina bilder! Särskilt de med reflexer i fönstren. Och så spirorna förstås!

    23 juni 2009 kl. 12:31

  5. Staffan H

    Monet: Roligt att du gillade bilderna. Gamla fönster med gammalt glas är spännande och vackra på samma gång. Spirorna (och tornen) tycker jag också är intressanta, eftersom varje kor representerar sin tids tycke och smak när det gäller arkitektur.

    23 juni 2009 kl. 13:48

  6. tusse

    fantastiska bilder från riddarholmskyrkan – favoriten var den krönta draken som sprutar – vatten?

    23 juni 2009 kl. 17:11

  7. tusse

    Du hast wirklich keine Hemmungen!

    23 juni 2009 kl. 17:11

  8. Vetdu, när du skriver text i början av inlägget så hinner bilderna laddas medan man läser den så bekymra dig inte för att det tar lång tid. I alla fall är det så för mig.

    Ditt fotograferingsbeteende känner jag igen. Även om jag bara är en hobbyfotograf med kompaktkamera så blir även jag helt absorberad när jag fotograferar. Världen runt om blir helt oviktig och jag kan inta vilka ställningar som helst utan att bry mig ett dugg om vad folk tänker och tycker.

    Och såklart – jättebra bilder!

    23 juni 2009 kl. 17:19

  9. Nu verkar du komma upp i mitt antal bilder, Staffan! Jag drämmer som vanligt på.

    Jag tyckte om det här. Strukturer och speglingar. Den där mojängen som ser ut som en bidé fastmurad i väggen? Någon aning? Slukhål?

    23 juni 2009 kl. 18:18

  10. Staffan H

    Tusse: Åh, man ber att få tacka. Huruvida den krönta draken sprutar vatten vid regn idag vet jag faktiskt inte, men om inte annat var det dess ursprungliga funktion. Tyska kyrkan har vidunder med samma ursprungliga funktion på sitt torn. Du har helt rätt i att jag inte har några hämningar alls. 😀

    Maj Korner: Stort tack för den informationen! Jag upptäckte att jag hade skrivit ett långt textavsnitt innan jag började ladda upp bilderna. Tidigare har jag inte gjort på det viset, men när jag nu konstaterade fakta, hoppades jag att det kunde medföra något bra för läsaren. Nu vet jag tack vare dig.

    Även jag är en hobbyfotograf (men försedd med systemkamera) och det ligger förmodligen i sakens natur att man understundom måste se rätt komisk ut när man är igång med kameran. Bryr mig inte heller om vad folk händelsevis tycker och tror – jag bjuder glatt på den.

    Kompaktkameror ska man inte förakta – i synnerhet inte dagens. De allra flesta är väldigt bra!

    Mira: Fortsätt att drämma på – det gillar vi! En av fördelarna med bloggandet är att man gör inläggen som man själv vill. 😀

    Kul att du gillade det. Gamla hus ger ofta många intressanta möjligheter – visst är det så? ”Bidén” är i själva verket en annat variant på temat föregångare till dagens stuprör. Den är alltså avsedd att leda ut regnvatten från taket och verkar fortfarande vara i bruk.

    24 juni 2009 kl. 01:58

  11. Fönsterbilderna är helt sagolika! Speciellt den översta! Vilka färger!!!

    24 juni 2009 kl. 10:10

  12. Staffan H

    Mira: Tack så mycket! Gissa om jag önskade att jag hade fått fotografera några av fönstren från insidan. Många av fönstren har otroligt vackra färger. Även de som inte har målningar är intressanta, för ljusinsläppet måste bli lite annorlunda genom fönster med så gammalt glas i och den tanken känns spännande.

    24 juni 2009 kl. 10:33

Kommentera

