Värre än vanligt…

Skattcontainer funnen

Spån

Det första som dök upp i huvudet när jag fick syn på det här var barndomens sagor om sprängfyllda skattkammare, glömda sjörövarskatter i grottor dit man endast kommer om man lyckas tyda den hemliga kartans tecken, tomtar, troll, sköna prinsessor och så vidare.

Bilderna i de sagorna brukade glittra och glimma av guld och sköna ädelstenar i otroliga mängder. Nu såg jag min chans att inte stå de skickliga illustratörerna efter, så fram åkte kameran för att föreviga detta oerhört värdefulla fynd av svarvspån i en container i väntan på transport till återvinning. Undrar just vad skönt jag finna skall där regnbågen slutar?

7 svar

  1. Är det inte en kista full med guld man hittar där? Så du kanske hittar… en ÄNNU större container med spån? 🙂

    24 juni 2009 kl. 08:04

  2. Ja du man vet aldrig vad som finns vid regnbågens fot. Svårt att hinna dit innan bågen löser upp sig i intet. Tro inte att jag inte försökt

    24 juni 2009 kl. 08:44

  3. Staffan H

    Libby: Åh vad mycket jag då kommer att få välja och vraka bland! Ytrost i olika stadier, kanske spån av blåanlöpt stål och har jag tur så finns det svarvspån av andra metaller också. Nu ska här hållas koll efter regnbågar! 😀

    Skogsnuvan: Jag har på känn vad som finns vid regnbågens fot, men så var det förstås det där med att hinna dit innan den löses upp i tomma intet. Besvärligt och inte så lite irriterande.

    24 juni 2009 kl. 10:23

  4. Barbro

    guld! 🙂 äga ett guldmynt.

    24 juni 2009 kl. 17:18

  5. Staffan H

    Barbro: Ja tänk om man gjorde det… 🙂

    24 juni 2009 kl. 22:18

  6. Ditt fynd påminner lite om då morfar hittade roligt skrot utanför Böhlmarks lampfabrik på Söder: http://heijkorn.blogspot.com/2009/01/min-skoltid-gustafssonska-skolan.html

    Gefundenes fressen för både skolpojkar och lite äldre pojkar också, kanske. (Jag skulle också gilla det! Har alltid varit lite skrotig…)

    25 juni 2009 kl. 08:55

  7. Staffan H

    Mira: Skrot kan vara väldigt kul och det gläder mig att du är av samma skrot och korn! 😆

    Det är väldigt intressant att läsa din morfars minnen. Min farfar var också bergsingenjör och bara några år yngre än din morfar så tack vare den bloggen har jag fått en uppfattning om hur farfars studietid kan ha tett sig.

    25 juni 2009 kl. 19:24

Kommentera

