Värre än vanligt…

Iransk demonstration på Mynttorget – bloggen var där

Ir 1

Idag tog jag en eftermiddagspromenad i sommarvärmen med kameran som sällskap. Västerlånggatan hör till de gator jag undviker dagar som denna, men ibland är den snabbaste vägen ut eller in. Idag fick den utgöra smitväg ut ur Gamla stan mot Mynttorget till.

På Mynttorget hade en grupp unga iranier samlats tillsammans med familjer och vänner. Det spelades iransk musik så jag stannade till och lyssnade ett tag. Glöm de skämtsamt ihopsatta tonslingor du händelsevis hört. Iransk musik kan vara väldigt vacker. Tal hölls också, men eftersom de hölls på farsi (= ”persiska”) begrep jag naturligtvis inte ett ord av vad som sades.

Ir 2

Idag fick jag emellertid åtnjuta en enastående personlig service. Eftersom jag hade kameran med mig tog jag naturligtvis några bilder. En äldre man dök upp och undrade artigt om jag var intresserad. Eftersom jag bland annat lärt känna många iranier i jobbet kunde jag inte neka till att ett visst intresse fanns, men att jag inte förstod vad som sades.

Mitt fotograferande fordrade nog en förklaring, så det var lika så gott att säga som det är: Jag är en alldeles vanlig amatörfotograf som gillar gatufotografering. Eftersom jag har för vana att stå för mina egenheter, nämnde jag också att en eller annan bild även kan hamna i min blogg.

Den äldre mannen och jag hade ett trevligt samtal och han berättade och förklarade lite för mig. Något heta politiska nyheter att bidra med har jag inte av två skäl. För det första är inte min blogg en politiskt inriktad blogg och för det andra ansåg de som där samlats sig representera någon särskild grupp, frånsett att de vill ha ett förändrat och bättre Iran. Lite senare fick jag även träffa två lika trevliga funktionärer, som var mycket noga med att understryka att dagens demonstration var mot regimen och inte representerade någon särskild inriktning.

Ir 3

Ljus till minne av den senaste tidens dödsoffer

Ir 4

Men det finns hopp

Ir 5

Jag tycker att det finns mycket symbolik i den här bilden och skulle jag varit tvungen att begränsa mig till en enda bild hade jag valt denna. Ett land där mörka skuggor för närvarande ruvar.

Eftersom jag, som sagt, endast är en amatörfotograf med intresse för Street Photography, känner jag mig fortfarande överväldigad av all vänlighet och service jag mötts av. Jag fotograferar vad jag ser och känner för och tycker att jag mycket väl kan lägga ut bilder som dessa, för även om jag inte är politiskt intresserad anser jag att det vara på sin plats att slå ett slag för ett korrekt styrelseskick, demokrati och frihet. Sedan är det stopp för manifestationer i bloggen. Om inte annat har jag en ny fotoinriktning att börja öva mig på.

4 svar

  1. Tack Staffan för ditt slag för korrekt styrelseskick, demokrati och frihet!

    Anser man sig på något sätt kunna protestera mot dess motsats, så ska man göra det!

    Helt rätt och riktigt!

    29 juni 2009 kl. 10:03

  2. Staffan H

    Mira: Det här är vad jag kan göra och gör bäst i sammanhanget. Det måste vara bättre att göra något än inget alls. Effekten av text och bilder i min blogg är naturligtvis starkt begränsad, men jag har åtminstone dragit mitt strå till stacken. Det är det som känns viktigt!

    29 juni 2009 kl. 12:12

  3. tusse

    Hm, sista bilden får mig att tänka på Ungernrevolten 1956!

    29 juni 2009 kl. 18:01

  4. Staffan H

    Tusse: Färgerna är desamma men ordningen en annan. Sedan hoppas jag att likheterna tar slut där!

    29 juni 2009 kl. 18:32

Kommentera

