Värre än vanligt…

Gamla stan en kväll i slutet av juni

Natt Gas

I Gamla stan har jag också fotograferat ett antal gånger efter mörkrets inbrott. Sist det begav sig var det vinter och oväder med blötsnö och stark blåst, men vad gör man inte för att få de bilder man vill ha?

Den här bilden fick jag vänta ett tag med att ta, för i gränden till höger låg en tjej platt på mage med kameran uppriggad på ett stativ som gick att använda i grodperspektiv. En annan tjej assisterade och en kille, som också hörde till sällskapet, stod likt en sfinx en bit bort från dem – rätt nära mig närmare bestämt.

Medan jag höll på att rigga upp mitt stativ, nickade jag vänligt åt killen som stod och väntade. Tydligen var han fel person att göra något sådant mot; Sfinxen var uppenbarligen fullt upptagen med att vänta medan kååånsstt skapades av hans dambekanta. Mitt ansikte återtog sitt neutrala uttryck medan jag tänkte ”Å’ va’ f-n vet du om mina bilder? Ta dig i brasan!”. Inte särskilt snällt, inte särskilt väluppfostrat heller, men det kändes faktiskt riktigt bra!

Natt Gas 1

Kvälls- och nattfotografi öppnar nya möjligheter, som till exempel att slänga en diskret flukt in i någons kök en våning upp genom det öppna fönstret.

Natt Gas 2

En bit därifrån höll en krog på att stänga för kvällen. Det finns ju gott om ställen med uteserveringar så här års. Undrar hur de boende står ut med allt staplande av stolar, flyttande av bord mm varenda kväll…

Natt Gas 3

Kvällsmys på stadsvis. Bollhusgränd är en av mina favoriter, Prästgatan en annan av dem.

Natt Gas 4

Naturligtvis måste jag knusa in en dörr bland kvällsbilderna. Intressant att se är att passformen i karmen inte är den bästa. Ljuset från trapphuset lyser ut genom en springa i övre vänstra hörnet. Där finns det även en springa i glaslisten. Så här års gör det ju inget, men det blir nog understundom kyligt i trapphuset.

Natt Gas 5

Nu var den här gränden fri från fotografer så nu kunde jag ta min bild på mitt sätt.

Natt Gas 6

Min tolkning av Brända tomten. Inte det vanligaste Staffanperspektivet men man måste förnya sig ibland.

Natt Gas 7

Så här dags på dagen tycker jag även om Västerlånggatan. Dagtid kan man ju knappt ta sig fram här, vilket gör att jag ogillar den. Förlåtande inslag är flera synnerligen vackra och intressanta portar, liksom en vacker medeltida fasad som upptäcktes vid en renovering på 30-talet.

Natt Gas 8

Bedoirsgränd är inte heller ett nytt motiv för kameran. Sist jag fotograferade där blev skyltfönstret på tvärgatan alldeles utfrätt och envis som jag är måste jag naturligtvis ta om bilden för att ha en snyggare version av den.

När jag kommit så här långt kändes det som att det var dags att ta tunnelbanan hemåt, så då gjorde jag det.

7 svar

  1. Hua så kusligt det ser ut i gamla staden på natten. Underligt att se den utan en massa människor. Och du ni har det förfärligt mörkt. Här är det ljust hela natten och inte det minsta kusligt. Du är modig du som vågar gå omkring där mitt i natten.

    30 juni 2009 kl. 08:03

  2. Makalöst bra bilder, jag satt trollbunden.

    30 juni 2009 kl. 08:59

  3. Staffan H

    Skogsnuvan: Det är inte fullt så kusligt som det kan se ut på bilderna. Jag väljer ofta att medvetet ta nattbilder på gator där ingen rör sig just då eftersom exponeringstiderna blir långa. Eventuella nattflanörer blir i bästa fall som suddiga skuggor. Det kan ju vara kul ibland och på bilden från Västerlånggatan hade jag ljus nog för att få till något kul av fenomenet. I värsta fall är exponeringstiden så lång att kameran inte registrerar personen/personerna.

    Förfärligt mörkt förstår jag att du tycker att det är, van som du är vid era förhållanden (är lite avundsjuk, det medges), men man får vara tacksam för det lilla. Himlen blir aldrig kolsvart så här års, såvida det inte är oväder. 🙂

    Maj Korner: Tack, vad roligt att du tyckte om dem! 😀

    30 juni 2009 kl. 11:25

  4. Peter

    Så det går att ta kvällsbilder den här tiden på året iaf? Jag trodde inte det blev tillräckligt mörkt. Fina bilder! 🙂

    2 juli 2009 kl. 08:48

  5. Staffan H

    Peter: Jodå, det går. Det blir visserligen inte kolsvart men tillräckligt mörkt för att det ska bli kvällsbilder. Jag tycker att sommarnattshimlen tillför bilderna något fint. 🙂

    2 juli 2009 kl. 11:26

  6. Hannah

    Hej Hamnade på din blogg när jag sökte på bollhugränd. Bodde nämligen där mellan okt 08 – februari 09. Vilken underbar bild du har tagit. Precis där gatulampan lyser hade jag mitt sovrum. underbart !

    12 augusti 2009 kl. 10:54

  7. Staffan H

    Hannah: Hej och välkommen! Kul att du gillade bilden.

    12 augusti 2009 kl. 12:11

Kommentera

