Värre än vanligt…

Brödbak

Vädret har varit så dåligt de senaste dagarna och det har därför inte varit något större nöje att gå ut. Något ska man sysselsätta sig med och eftersom jag ägnat tidigare del av dagen åt husliga sysslor som tvätt och strykning, kunde jag lika gärna ta steget fullt ut och avrunda dagen med att baka.

Lite variation vill jag allt ha, så jag bakade roslagslimpa eller rättare sagt limpor, för när jag ändå var igång gjorde jag dubbel sats. Frysen ska ha sin beskärda del den med. När jag ändå skulle hålla på med sådana övningar, tänkte jag att jag skulle slå två flugor i en smäll och åstadkomma förföriska bilder av brödbaket. Någon minut senare var anfallet över, för jag insåg att det där med att dra ut studioblixtarna mm i köket och fotografera när man själv står bakom spisen var en ovanligt korkad idé som, om inte annat, kunde ha kostat mig deg. Alltså skruvade jag ner ambitionsnivån till mer rimliga former, men bilder på brödbak blev det ändå om än inte så tjusiga.

Jag gjorde visserligen dubbel sats och det syns här och var på bilderna, men jag återger originalreceptet nedan.

Smält 50 g smör eller margarin

Smält 50 g smör eller margarin

Tillsätt 3 dl mjölk och ljumma till 37 grader

Tillsätt 3 dl mjölk och ljumma till 37 grader

Rör ut 25 g jäst i lite av degspadet. Tillsätt 3 msk sirap och ½ tsk salt i degbunken

Rör ut 25 g jäst i lite av degspadet. Tillsätt 3 msk sirap och ½ tsk salt i degbunken

Blanda de övriga ingredienserna med 7-8 dl mjöl av vete och råg. Här ser ni de mjölsorter jag använder. Proportioner enl tycke och smak.

Blanda de övriga ingredienserna med 7-8 dl mjöl av vete och råg. Här ser ni de mjölsorter jag använder. Proportioner enl tycke och smak.

Arbeta degen tills den släpper bunken och tillsätt mer mjöl om så behövs. Tilläggas bör kanske att du behöver en kraftig hushållsmaskin modell assistent – den här degen är verkligen tungarbetad! Ta sedan upp degen på mjölat bakbord och knåda den väl.

Forma degen till en limpa och lägg den på en smord plåt. Låt jäsa under bakduk ca 1 timme.

Forma degen till en limpa och lägg den på en smord plåt. Låt jäsa under bakduk ca 1 timme.

Öööh, jag gjorde som sagt dubbel sats – därför två limpor. Jag tror att jag ska slipa mina pedagogiska talanger lite…

Grädda sedan i 200 grader varm ugn. Gräddningstid ca 50 minuter. Om du vill kan du pensla limpan med sirapsvatten efter gräddningen. Låt den svalna utan bakduk.

Ät och njut!

Ät och njut!

5 svar

  1. Du har många strängar på din lyra, det där brödet ser jättegott ut!

    8 juli 2009 kl. 08:42

  2. Man ska inte låta spontaniteten försvinna i ambitionen… Att släpa ut studioblixtarna i köket hade säkert givit urtjusiga bilder, men det är ingen kokbok du ska göra, utan en charmig dokumentation av ditt eftermiddagsbestyr och det där med pedagogiken kan vi inte klaga på… Så fortsätt som du gör, Staffan…

    8 juli 2009 kl. 09:01

  3. Staffan H

    Maj Korner: Inte den mest opartiska i det här sammanhanget, även om det inte var jag som hittade på receptet, men jag tycker att brödet är både matigt och gott. Eftersom det bara ska jäsa en gång går det rätt snabbt att baka.

    Mira: Du har så rätt – det ska man inte! Dessutom hade min överambition förr eller senare resulterat i att smöret hade blivit brynt istf smält, degspadet börjat koka eller att kameran blivit full av mjöl. Det gäller att hålla isär rollerna och inse begränsningarna om det ska gå väl! 😀

    8 juli 2009 kl. 11:14

  4. Kamera full av mjöl är ingen höjdare…

    8 juli 2009 kl. 18:30

  5. Staffan H

    Mira: Nej, verkligen inte!

    8 juli 2009 kl. 20:42

Kommentera

