Värre än vanligt…

Nyfiken på Riddarholmen

Rhm 1

Riddarholmen är ett synnerligen glesbefolkat ställe mitt i storstaden. Där bor nämligen en enda person, en man som en gång hade sin arbetsplats där, men fått lov att bo kvar i sin tjänstebostad efter sin pensionering och livet ut. Han är nu i nittioårsåldern. Annars har Riddarholmen en lång historia, så jag gör det bekvämt för mig genom att länka till Wikipedia.

Däremot finns det gott om arbetsplatser i stormännens gamla palats, så under kontorstid finns det folk där samt turister som beundrar utsikten över Riddarfjärden.

Rhm 2

Finns det något mer att vara nyfiken på där? Tja, grinden stod ju öppen så jag smög in och fotograferade gården innanför. Inte särskilt spännande, men man gör ju vad man kan.

Rhm 3

Aaah, lite gytter och roliga färger och former. Mums för en kameraförsedd person!

Rhm 4

En fullkomligt ointressant bild, men jag fick för mig att testa det där med kontrastfärger och se hur det blir. Vet inte vad jag ska tycka eller tänka om det, så vad tycker du?

Rhm 5

Äsch, det är bättre att ta en fika med sjöutsikt istället för att hålla på och larva sig med kameraexperiment!

Rhm 6

… och så kan man ha roligt åt turisternas kameraexperiment istället. Vart busslass bjuder på garanterad underhållning!

Rhm 7

När man tröttnat på att bese turisternas övningar, kan man låta sig fängslas av annat istället, även om något säger mig att detta inte varit ett fängelse och att gallret sitter där för att inga busetjyvar ska lyckas ta sig in från markplanet.

Rhm 8

En sväng halvvägs runt kvarteret och så hittar man återigen lite spännande vinklar och vrår. Jag tror att jag ska gå på upptäcktsfärd lite oftare, för här finns många bilder kvar att ta och minst lika många upptäckter kvar att göra.

9 svar

  1. Tja, vad tycker jag? Jag tycker att din fullkomligt ointressanta bild är… Ja, det händer ju inget. Eller gör det det? Kontrastfärger som du säger. Den vackra putsen lever sitt eget liv. Och vem vet vad som just nu försiggår innanför de till synes tomma fönstren. Måste det prompt hända något på vareviga bild?

    Min favorit är annars bilden ovan. Många intressanta plan, färger och vinklar.

    Busetjyv!

    11 juli 2009 kl. 13:12

  2. Staffan H

    Mira: Nix, det behöver inte hända något på var bild för att det ska bli intressant och värt att visa upp. Kontrastfärgsbilden tog dock priset i frånvaro av det mesta som gör en bild intressant – och ändå var det något som lockade i bilden. Huru härmed? Du beskrev det väldigt träffande tycker jag.

    11 juli 2009 kl. 13:49

  3. fina bilder kolla på svenska amatörer om du inte e med redan…på flickr

    11 juli 2009 kl. 15:11

  4. tusse

    Riddarholmen – en stad i staden!

    11 juli 2009 kl. 20:36

  5. Staffan H

    Bengt: Tack för tipset! Ska surfa in där och titta.

    Tusse: Det är den absolut!

    11 juli 2009 kl. 23:25

  6. Håller med Mira om att den ointressanta bilden inte alls är så ointressant. När jag tittar på den tänker jag: klarhet, balans, tyngd.
    Och det är inte så illa!

    12 juli 2009 kl. 11:09

  7. Staffan H

    Gabrielle: Tack ska du ha! Jag är glad för att ha så många läsare som ser, förstår och uppskattar sådana bildexperiement.

    12 juli 2009 kl. 14:49

  8. Kul att se dina betraktelser, man vet aldrig vad man kommer att kunna fånga med sin kamera. Jag gillar också det där med kontraster så jag tycker inte alls att din ”ointressanta” bild är ointressant, tvärtom!

    12 juli 2009 kl. 20:47

  9. Staffan H

    Sara: Kul att du gillar mina bilder! 🙂 Nej, man vet aldrig vad man hittar när man ger sig ut sådär och däri ligger mycket av charmen. Det blir ofta väldigt spontant. Roligt att du gillade mitt färgexperiment. Den hör definitivt till avdelning abstrakta bilder. 🙂

    13 juli 2009 kl. 02:01

Kommentera

