Värre än vanligt…

Fynda långsamt!

Fynd 1

Idag beslöt jag mig för att lägga semesterförberedelserna åt sidan en stund för att gå ut och se vad jag kunde hitta. Det första jag fick syn på var något intressant på tunnelbanestation. SL håller som bäst på med att renovera broar på tunnelbanans Hagsätragren. Vid min station finns en bro som just nu genomgår renovering. Under bron går körbanor och trottoarer så för att skydda bilister och fotgängare har man lagt ut en arbetsplattform mellan spåren. Mitt i arbetsplattformen sticker en armatur för gatubelysning upp.

Fynd 2

I Kungsträdgården fann jag två herrar som studerade anslagstavlorna ingående och noga.

Fynd 3

En båtstäv vid Blasieholmen kan också vara en trevligt fynd.

Fynd 4

Så kan även dess ankarklys vara. Att delvis klä in förstäv och ankarklys med rostfritt är något helt nytt för mig. Är det för att hela yachten kanske har glasfiberskrov?

Fynd 5

Gamla magasinsdörrar från den tiden då det var hamnverksamhet här och en sommartom parkeringsplats.

Fynd 6

Dörrdetaljer på en gammal magasinsbyggnad. De har målat alltihop med plastfärg som imiterar äkta Falu rödfärg. Gören bot och bättring, I syndiga små latmaskar och kryp, ty sådan behandling utsätter man inte gamla ärevördiga byggnader för. Plastfärg… Abi, male spiritus!

Fynd 7

Jag börjar bli smått fascinerad av alla de möjliga och omöjliga sätt man ordnar hjälp med tunga lyft på här i staden.

Fynd 8

Moderna faciliteter för båtar sätts upp vid den del av Blasieholmskajen som vetter mot Skeppsholmen till. Självfallet måste jag återge det på mitt vis.

Fynd 9

En kabelbobin kan ju också vara ett fynd. En gång i tiden har den absolut haft en funktion att fylla. Nu fick den en ny funktion – att vara motiv för min kamera.

Fynd 10

Sedan några dagar tillbaka kan man återigen promenera på Skeppsbron. Härligt! Där gjorde jag ett ”fynd” av det ovanligare slaget. En turistande kille lade sig att sova där med hyrcykeln parkerad intill. Märkligt…

Fynd 11

Ett annat märkligt ”fynd” var det sätt en äldre herre valt att ta sig fram på inlines. Att var och en får bli salig på sin fason gäller fortfarande, även om uttrycket myntades under upplysningens tidevarv. Själv är jag alldeles för feg för att ge mig på sådant.

Sedan räckte det med fyndande för idag, så jag åkte hem och käkade middag istället.

5 svar

  1. tusse

    Alltså, nu flörtar du med mig både med kranar och med latin …. :-)))

    12 juli 2009 kl. 20:23

  2. Det var ingen dålig skörd. Många fina bilder fick du. jag tog kameran med på hundpromenaden men knäppt inte någon gång. Vissa dagar blir det br så.

    12 juli 2009 kl. 20:37

  3. Staffan H

    Tusse: Tänk så det kan bli ibland. Den takmonterade kranen var så ovanlig att jag kände att jag bara måste ta en bild av den och den latinska frasen tyckte jag passade här. 🙂

    Kersti: Precis som du säger, vissa dagar blir det bara så. Ibland hittar man inget som det blir något vettigt av, ibland hittar man massor. 🙂

    13 juli 2009 kl. 01:38

  4. Tack för dina fynd! Bilden med de läsande herrarna ser på något märkligt vis väldigt engelsk ut…

    18 juli 2009 kl. 21:53

  5. Staffan H

    Mira: Tack själv! Engelmän var de läsande herrarna inte, men ska vi enas om att de var något? 😉

    19 juli 2009 kl. 00:41

Kommentera

