Värre än vanligt…

Åka tåg och komma hemligheter på spåren

Men först lite passande musik att lyssna till medan du läser inlägget…

Heml 1

Idag åkte jag tåg med SJ från Örebro till Stockholm. De – SJ alltså – har oftast en kundtidning vid varje sittplats och jag brukar fördriva en del av restiden med att läsa igenom den. Så gjorde jag även idag och rätt som det var fann jag anteckningar från en tidigare resenär. Det såg lite kul och originellt ut och jag fortsatte min läsning.

Heml 2

På nästa uppslag hittade jag ytterligare spridda anteckningar. Det var det allra värsta tänkte jag och fortsatte läsandet medan det mulna landskapet rusade förbi utanför fönstret. Jag kunde också konstatera att sträckans kurvor skulle behöva lyftas, för det slog i var och varannan kurva och jag misstänker inte att föraren körde för fort.

Heml 3

Så fann jag en tredje sida med främmande anteckningar i tidningen. Vad är nu detta? En till synes oskyldig tidning avsedd att förströ tågresenärer med lite läsning under färden som kanske innehåller underrättelser avsedda att uppsnappas av främmande makt? Sorry, men jag hann före. Tji fick ni!

Heml 4

Kan det vara olika tidpunkter vid olika mötesplatser som listats här ovan, erhållna via mobiltelefon på någon sträcka där täckning fanns? Finns täckning borde det även finnas täcknamn för operationen eftersom de jobbar under täckmantel.

Heml 5

Nu började den rätta stämningen infinna sig! Jag fotograferade av sida efter sida och kände mig som en del av något som börjar väldigt oskyldigt och så kommer jag säkert att bli indraget i något jättehemskt innan jag vet ordet av. Spioner jag sett på teve brukar visserligen ha små sofistikerade och diskreta kameror, men de där små fjuttsmygarna kan ta sig i brasan, för här kommer jag med min stora systemkamera. Låter gör den också. Kunde jag åtminstone inte fått utlösa något larm så det blev lite action? Den äldre damen bredvid ägnade sig åt sin medhavda litteratur och bevärdigade mig inte en blick trots flitigt fotograferande. Härav kunde jag dra slutsatsen att hon inte var mycket för deckare.

Heml 6

Hmmm, interiören i tidningen verkar vara från en av SJs dubbeldäckare. Är det månne anvisningar om var en sprängladdning bäst placeras i dessa som skrivits ned här? De verkar dessutom reagera på någon som har en tröja med viss anknytning till USA. Känn blodet isas i dina ådror ty nu är nästa vägövergång nära; det har jag inte bommat.

Heml 7

Nu sker skriften plötsligt med annat bläck. Tänk om det bara är typ en inköpslista eller en att göra lista som har klottrats ned i tidningen? Det kanske är grönt när allt kommer omkring och därmed blev jag en illusion fattigare. Roligt var det trots allt.

10 svar

  1. Staffan, du pärla bland bloggare, detta är ju helt underbart!

    Är du av den nyfikna typen, så du sparade tidningen för att få hieroglyferna översatta (det ser ut som kinesiska eller japanska, jag ser inte skillnaden)?

    Eller la du diskret blaskan ifrån dig till nästa förbryllade upptäckare, i akt och mening att bevara världsfreden och -hemligheterna och ha kvar din spänning intakt för evärderliga tider?

    24 juli 2009 kl. 09:47

  2. Det är japanska, i en svårläslig handstil. Men snyggt är det! Lite kunde jag översätta.

    2:
    Avgång
    Plattform 12
    14:40
    Mot Oslo

    3:
    1 Norge(?)
    2 Sverige
    3 Danmark
    Norra Europa, fem månader

    4:
    Oslo 14:55
    Stockholm

    5:
    Det verkar stå ett namn, ”Ooi/Ohi Sayumi”, men jag är inte säker på ”sa”.

    24 juli 2009 kl. 09:58

  3. Staffan H

    Mira: Åååh tack! 😀 Jag valde det senare alternativet. Mer förbryllelse åt de resande!

    Eiko: Tack för hjälpen och för översättningen! Jag såg några tecken som jag misstänkte hörde till den uppsättning som används i japanskan för att transkribera västerländska ord och företeelser med, men jag var osäker på om jag hade rätt.

    24 juli 2009 kl. 12:31

  4. Vilket otroligt kul inlägg!! Här ligger man i lä med skärgårdsklippor och bebisbarnbarn 🙂

    Jag var helt inne på din spionteori tills din läsare avslöjade det hela. Vilket antiklimax!

    24 juli 2009 kl. 15:22

  5. Det bästa inlägget jag läst på länge, du är bara hur bra som helst:)
    Det kan verkligen hända mycket spännande på tågresor, mannen min blev tagen för ”plit” i början av sommaren när vi skulle till kungliga huvudstaden på konsert. En mycket speciell man i stor vitt hår och röd kavaj som tydligen precis muckat från en fångvårdsanstalt fick kalla fötter. Mannen min hade ett märke på armen på sin svarta kortärmsskjorta och fd fången trodde han var förföljd av en polis…….En minnesvärd resa blev det från Sundsvall till Stockholm!
    Må så gott!

    24 juli 2009 kl. 22:27

  6. Staffan H

    Monet: Tack – jätteroligt att höra! Ligga i lä kanske man kan göra i skydd av en skärgårdsklippa men de och små barnbarn är inga dåliga saker att blogga om. Det är väl det som är det fina med bloggvärlden – var och en skriver om det som råkar ligga närmast till just då, vilket ger en enorm bredd.

    Billan: Tackar så mycket! Kan tänka mig att er tågresa verkligen blev minnesvärd. 😆 Ha det så bra!

    25 juli 2009 kl. 01:21

  7. skogsnuvan

    Jaha du galne Staffan. du har blivit detektiv ochså. Synd att du fick förklaringen ganska omgående .

    25 juli 2009 kl. 10:23

  8. Staffan H

    Skogsnuvan: Jajamen! Det första försöket på den banan var kanske inte så lyckat, men jag får säkert fler tillfällen. 🙂

    25 juli 2009 kl. 12:58

  9. Men hallå… vem har sagt att spionteorin spricker bara för att vi nu vet vad det stod, på japanska? Jag ser män i trenchcoats på plattform 12, först där får den ene av dem veta vad uppdraget innebär. Och vad är planerat att ske om ”fem månader i norra Europa”.
    Och Staffan, den äldre damen bredvid dig på tåget, hon genomförde sitt första giftampullmord i Berlin hösten 1944….
    Se nu upp för spetsiga paraplyer….

    26 juli 2009 kl. 00:25

  10. Staffan H

    Libby: Aha – de är naturligtvis ute och rekar i Europa och Sverige är ordförandeland i EU nu. Bitarna börjar falla på plats, japanerna vill komma iyen…

    Vad den äldre damen anbelangar, kan det mycket väl stämma; i de lugnaste vattnen osv, men jag tror hon hade hjälp av en man med hästansikte och därav följde Ardenneroffensiven.

    26 juli 2009 kl. 02:22

Kommentera

