Värre än vanligt…

Naturfynd

Däck

Igår tog jag bara en kortare promenad i omgivningarna hemma. Rätt som det var hittade jag en hög med gamla bildäck alldeles utanför Enskede IPs område. Vad gör den där och hur kom den dit? Utrangerade bildäck lämnas väl till destruktion; jag har för mig att jag fick betala en destruktionsavgift sist jag bytte däck.

Om de inte destrueras genom att på ett eller annat sätt gå till de sälla vägarna kommer de ibland till nytta som bullerdämpningsmaterial. Man har också experimenterat med att riva ner gamla däck och blanda i asfaltmassa och det finns säkert fler användningsområden för ett gammalt bildäck innan dess saga är all. Där de ligger nu gör de ingen nytta.

2 svar

  1. tusse

    Om dessa däck vore i Meccanostorlek skulle jag ivrigt fråga var de befunne sig, och lägga beslag på dem.
    En eftertraktad artikel bland Meccanogubbar är sk ashtray tyres (askkopparna på bilfirmor förr i tiden…) som passar till 4-tums (?) kullagret.

    25 juli 2009 kl. 23:31

  2. Staffan H

    Tusse: Beklagar att dessa var i skala 1:1. De s k ashtray tyres du nämner minns jag. De är riktigt kultiga saker. Praktiska är de också. Det vill mycket till om man ska slå flisor ur ett sådant askfat.

    26 juli 2009 kl. 02:15

Kommentera

