Värre än vanligt…

En promenad i Hagaparken, del 2

Del 1

Min parkpromenad fortsatte bort mot ruinen, eller rättare sagt den påbörjade grunden till det slott som bara blev påbörjat men aldrig färdigbyggt. Desprez hade gjort upp en storstilad ritning till ett slott med kolonner och inspiration från den romerska antiken, men arbetet avstannade efter Gustav III:s död 1792.

Det har också sagts mig att det som idag är Sveavägen avsågs att dras fram likt en paradgata från Stockholms slott och ut till det planerade Haga slott, men jag har inte kunnat kontrollera den uppgiften. Tänk emellertid en förlängning av Sveavägen åt bägge hållen… jo, det kunde ha funkat. Även dessa storstilade planer gick i graven med Gustav III och det som idag är Sveavägen kom inte till förrän i modern tid.

Del 2

Ett betydligt mindre Haga slott ritades av Carl Christoffer Gjörwell d y för Gustav IV Adolf och stod färdigt 1805. Först kallades byggnaden för Drottningens paviljong, men med tiden kom det att börja kallas för Haga slott även om det är i minsta laget för att vara ett slott. Den enda regerande kung av Sverige som periodvis bott där var Oscar I. Annars har andra medlemmar av kungahuset disponerat byggnaden; kungen och hans systrar bodde på Haga slott fram till prins Gustav Adolfs död 1947.

År 1966 överlät kung Gustav VI Adolf dispositionsrätten till Haga slott till regeringen för att användas som gästbostad åt prominenta gäster vid exempelvis statsbesök. I april i år lät statsrådsberedningen dispositionsrätten återgå till kungafamiljen med tanken att slottet ska kunna bebos av kronprinsessan Viktoria.

När jag passerade Haga slott stod solen tokigt till för bilder därifrån så det får bli vid något annat tillfälle.

Del 3

Så var vi framme vid grunden till det tänkta storslagna Haga slott. Var det här Pamina (sjöngs av Irma Urrila) i Ingmar Bergmans filmatisering av Trollflöjten sprang alldeles utom sig av förtvivlan i snön när hennes prins Tamino inte sade ett ord till henne eftersom han skulle genomgå de prov som Talaren (sjöngs av Erik Saedén) erbjudit honom? Scenen var i varje fall effektfull.

Del 5

Idag trivs ogräs och bär gott där. Jag tror nog att vi ska vara glada för att projektet avstannade och samma slutsats måste efterträdarna på tronen ha kommit till eftersom de lät arbetet förbli nedlagt en gång för alla.

Del 6

Vägen till det påbörjade slottet var dock lite egendomlig och gick över en av de här barackerna. Du ser trappan över baracken till vänster. Ett klart originellt inslag i slottsparken, men anything goes.

Del 7

Lite nytta kunde man ju dra av dem som fotograf. Jag har alltså inte klippt och klistrat och haft mig. Kan också erkänna att jag studsade när jag fick syn på den här bilden vid redigeringen.

Del 8

Därefter gick jag upp mot Övre Haga och Fjärilshuset, men vid det laget var allt stängt där.

Del 9

Dock stod alla småbarnsföräldrars fasa nummer ett så här års på vakt och viftade glatt. Ett något udda inslag med tanke på omgivningarna.

Del 10

Så här ser Övre Haga (eller Övre Haga värdshus) ut. Byggdes 1788-89 efter ritningar av Louis Jean Desprez. Inget dåligt värdshus som kunde erbjuda tre matsalar och flera gästrum. Genom åren har huvudbyggnadens ändamål skiftat och idag används den som konstnärsateljéer.

Del 11

Därefter gick jag in i parken igen för att se paviljongen från en annan vinkel. Inte den fördelaktigaste, eftersom man ser storstadens närhet alldeles för tydligt. För 100 år sedan var det här fortfarande långt ute på landet, men så är det inte idag.

Del 12

Som tur är har man möjligheten att själv välja perspektiv och därmed se det man vill se – som på bilden ovan. Mycket bättre, eller hur? Nu började magen kurra och knorra, så det var hög tid för mig att ge mig av hemåt och fixa middag.

7 svar

  1. Att Sveavägen skulle bli paradgata har även jag hört utan att kunna säga varifrån.

    Stug/ruinbilden är jättehäftig! Tur att det är lite lite rött upptill vid det vita så man kan ”ställa om blicken” och se att det vita inte är en avskiljare. Riktigt tuff bild.

    27 juli 2009 kl. 09:39

  2. Tack för den intressanta vandringen och jag ser att du har tur med vädret till skillnad från mig.

    27 juli 2009 kl. 11:23

  3. Staffan H

    Maj Korner: Intressant att höra att fler har hört uppgiften om att Sveavägen skulle bli paradgata. Kul att du gillade den kombinerade stug-/ruinbilden. Att leka med färg och form är skoj!

    Skogsnuvan: Kul att du ville hänga med på vandringen. Molntäcket sprack upp under min promenad och solen tittade fram på allvar, så där hade jag tur. Dock kom det en lätt regnskur på några minuter, men det var också det enda.

    27 juli 2009 kl. 12:33

  4. tusse

    Hm, en svart-vit bild bland alla färgbilderna …

    28 juli 2009 kl. 23:35

  5. Staffan H

    Tusse: Det smög sig in en katt bland hermelinerna för att se hur det funkar och tar sig ut. Experimentet föll er inte på läppen?

    29 juli 2009 kl. 02:07

  6. tusse

    Nej. Trodde först det var en 100 år gammal bild (vilket antuddes i texten) men sedan såg jag att det ej var så.

    29 juli 2009 kl. 10:05

  7. Staffan H

    Tusse: Tack – din synpunkt är både noterad och uppskattad. Ska tänka en gång till innan jag ger mig in på sådant härnäst. Ser nu att jag kunde ha beskurit den svartvita bilden innan jag lade ut den, lite för mycket himmel på den.

    29 juli 2009 kl. 14:24

Kommentera

