Värre än vanligt…

Varma dagar

Aug 1

Hade en ledig dag härom dagen och bestämde mig för att gå ut en stund på eftermiddagen. Det blev en betydligt längre promenad än jag tänkt mig och jag kom hem med närmare 200 bilder i kameran. Alla dessa kom dock inte så långt som till redigeringen utan sorterades bort, men långt över hundra bilder att gå igenom blev det. Det tog lite tid.

Aug 2

Hur kan det bli så? Tja, det var så skönt väder ute. Jag gillar att strosa omkring med kameran och upptäcka saker och ting, även om en och annan bild hamnar utanför ramarna för vad de flesta finner värt att fotografera. Mig stör det inte – jag tänker fortsätta så och förhoppningsvis kan jag utveckla bildstilen fortlöpande.

Aug 3

Det som däremot stör mig är den nya jobbmobilen jag fått. Jag är inte precis någon storanvändare av mobiltelefon, även om jag tycker att den är praktisk ibland. Jag ringer och tar emot samtal på den. Skickar SMS gör jag också, förmodligen mer än jag ringer. Telefonboken i telefonen är en praktisk pryl. Större behov än så har jag inte och tjurskallig som jag är vill jag absolut inte bli påprackad saker jag inte vill ha eller har behov av.

Aug 4

Under semestern stängde jag av mobilen ibland och gav mig ut i omgivningarna utan att ha den med. Idag anses det förmodligen knasigt, men jag tyckte det var skönt. Jag tycker jag kan unna mig ett par timmar då och då utan att vara anträffbar. Den gamla jobbmobilen fick jag behålla och jag funderar på att skaffa ett kontantkort till den. Ett sådant räcker långt för en vars månadsräkning för mobiltelefon oftast understiger 50:- och sällan överstiger nyss nämnda belopp. Livet ska vara lätt att leva och vi människor ska styra tillvaron – vi ska inte vara styrda av våra prylar.

Nu ska jag sluta vara grinig och titta igenom en laddning bilder istället. Det är mycket bättre än att irritera sig på saker och ting.

8 svar

  1. Kontantkort är bäst när man inte ringer så mycket. Jag ringer bara när jag måste så mitt kontantkort räcker jättelänge. Onödig med en massa pott som man inte använder.

    5 augusti 2009 kl. 07:37

  2. Maria

    Tror att jag måste fixa starkare linser. Trodde att översta bilden var en bild på månen!

    5 augusti 2009 kl. 09:25

  3. Staffan H

    Skogsnuvan: Den slutsatsen har jag också kommit fram till. Jag hade ett abonnemang med pott i 10 års tid (fanns inga kontantkort när jag skaffade den första mobilen) och det låg alltid en massa pengar och skvalpade i potten till ingen nytta.

    Maria: Man kan tro att den bilden föreställer många olika saker. 😀

    5 augusti 2009 kl. 13:28

  4. tusse

    Ett ägg? En lampglob? En ballong?

    5 augusti 2009 kl. 21:27

  5. Ballongen är underbar! Men jag tycker också om närbildsperspektivet på muren.

    Ja, tekniken ska vara anpassad till människan, inte tvärt om. Då är någonting på väg att gå mycket fel. Och det är det…

    5 augusti 2009 kl. 23:12

  6. Staffan H

    Tusse: Det är en ballong. 🙂

    Mira: Jag hade turen att hitta ballongen fladdrande i vinden, fastsatt på ett staket utanför Gamla stans T-banestation. Den gick bara inte att motstå.

    5 augusti 2009 kl. 23:55

  7. tusse

    Okej, synnerligen ovanligt med flygande ägg, eller som Tussus Maximus (f. 1657) skriver i sin Organographia:
    ”Ova volantia rarissima sunt”

    6 augusti 2009 kl. 15:06

  8. Staffan H

    Tusse: Tussus Maximus har så rätt så. Det är inte äggen som plägar flyga, utan innehållet i dem som med tiden blir flygfärdigt. 😉

    6 augusti 2009 kl. 16:40

Kommentera

