Värre än vanligt…

Koll på turisterna

Aug 7 1

Idag kryllade stan av turister och till turistandet hör att gå och titta på sevärdheter, museer, insupa atmosfären och försöka få ett hum om livet i det främmande landet eller i den främmande staden. Eftersom jag är som jag är, bestämde jag mig helt sonika för att turista några timmar i min egen stad om än på mitt vis. Nu skulle här dokumenteras turister med kamerans hjälp!

Det här vackra paret fotograferade sig själva med mobiltelefonens kamera. Det här var första fototillfället.

Aug 7 2

Hur blev det där då? Nja, jag tror att det blir bättre om du håller munnen helt stängd, älskling. Vi gör ett nytt försök!

Aug 7 4

Ok, snart trycker jag på avtryckaren. Kom nu ihåg att hålla munnen stängd!

Aug 7 3

En titt på den nya bilden. Killen tycks köra med ett knep av något slag.

Aug 7 9

På ett annat ställe i staden studeras båtförbindelser, kartor och turistinformation flitigt.

Aug 7 5

Andra tar det betydligt lugnare och tycks njuta av livet.

Aug 7 6

Såhär?

Aug 7 7

Såhär då?

Aug 7 8

Avgjort!

Dagens gjorda erfarenheter har lärt mig att det är riktigt kul att hålla koll på turister. Eftersom man själv tas för turist när man går omkring med kameran, är det lika så gott att ta steget fullt ut och strunta i sådana faktorer som ljus som lånat sin hårdhet från det svenska urberget och annat oknytt man drabbas av. Jag är ju låtsasturist!

5 svar

  1. Staffan! Jag älskar ditt allestädes närvarande öga. Jag önskar att även jag en dag helt oblygt kan våga rikta kameran mot folk på det sätt du gör. Helt enkelt underbart!!!

    10 augusti 2009 kl. 09:10

  2. Staffan H

    Mira: Det tog sin tid för mig att våga, men till sist gick det. Förr hade jag hellre sprungit till skogs än att försöka ta en sådan bild. En viss distans till motivet är också nödvändig för att få det spontana uttrycket som bilderna bygger på. 200 mm zoomen och lämpligt ställe att stå på hjälper till.

    10 augusti 2009 kl. 12:33

  3. Barbro

    Kanonsnyggt! Sommarens bästa gatufoto. 🙂

    11 augusti 2009 kl. 16:00

  4. Barbro

    vilket objektiv använder du? vilken rolig serie av bilder.

    11 augusti 2009 kl. 16:02

  5. Staffan H

    Barbro: Tackar så mycket! Jag använder faktiskt kitobjektiven och för gatufoto kör jag oftast med zoomen 55-200 mm. Den funkar utmärkt för det ändamålet även om jag ibland tycker att jag borde ha ett telezoom upp till 400 mm. Någon dag så kanske… 🙂

    11 augusti 2009 kl. 16:46

Kommentera

